Følg strømmingen av biskopvigslingen her

Følg strømmingen av gudstjenesten der Kari Mangrud Alvsvåg vigsles til biskop i Borg bispedømme. Gudstjenesten er i Fredrikstad domkirke og kan sees av alle på denne siden.

Ett av Alvsvågs mål er å være en synlig og tilgjengelig biskop for hele samfunnet, for kirkens medlemmer og for dens tillitsvalgte og ansatte. Foto: Jon Terje Hallgren Hansen / Borg biskop og bispedømmeråd

24. april vigsles Kari Mangrud Alvsvåg til biskop i Borg bispedømme. Det skjer i en høytidelig gudstjeneste i Fredrikstad domkirke.

Hans Majestet Kongen er tilstede når Kari Mangrud Alvsvåg blir vigslet til biskop i Fredrikstad domkirke. Mange av landets biskoper og inviterte gjester fra inn- og utland deltar også.

Gudstjenesten er åpen, og den vil også vises på storskjerm utenfor kirken. Det vil være reserverte plasser til inviterte gjester, medvirkende og presse.

Klikk her for å lese mer om programmet for dagen og presseakkreditering her.

Følg strømmingen av gudstjenesten her

Alle er invitert til å følge gudstjenesten! Du kan være til stede fysisk i eller utenfor kirken eller til å se strømmingen på nett.

Strømmingen starter kl 10.30, og gudstjenesten starter kl 11.00. Gudstjenesten varer i ca 1,5 time.

Får du ikke opp videoen i ruta over, kan du klikke her.

Hva skjer i gudstjenesten?

Når en biskop skal tiltre sin nye rolle, gjøres dette gjennom en høytidelig vigslingsseremoni. Det skjer i forbindelse med en gudstjeneste i domkirken.

I vigslingsgudstjenesten fremstiller Bispedømmerådsleder Karin-Elin Berg den nye biskopen. Deretter leses det fra bibelen om tilsynsoppdraget som tilligger biskopen. Så holder preses Olav Fykse Tveit (den ledende biskopen) en tale før den nye biskopen skal avlegge sitt løfte som bekreftes med et håndtrykk.

Etter håndtrykket kneler den nye biskopen og blir bedt for med håndspåleggelse fra andre biskoper og medvirkende. Deretter tar den nye biskopen over ledelsen av gudstjenesten som fortsetter med trosbekjennelse, lesing fra evangeliet, preken, bønn og nattverd.