Tid for tårnagenter

Nå er det igjen tid for nysgjerrige agenter å gå på oppdagelsesferd i kirkene våre. I Sarpsborg klatret 8-åringene helt til topps i kirketårnet.

Victoria, Sofie og Matthäus nådde helt til topps i Sarpsborg kirke. - Det var litt skummelt å gå i de bratte trappene, innrømmer Matthäus. - Men jeg turte det!

- Fingeravtrykk. Kuuult!

Matthäus Freiberger er mer enn fornøyd med å registrere seg med fingeravtrykk som en av 16 tårnagenter denne lørdagsformiddagen i Sarpsborg kirke. Og når agentbeviset får plass i en plastlomme med rød agentreim, som kan henges rundt halsen, blir også kompisen, Marius Dørum, imponert:

- Får vi alt dette? Kuuuult!

Plysj-eselet hans, Tussi, får ikke ta fingeravtrykk – han har jo ikke fingre – men kosedyret får være med på alle agentoppdragene.

Først er det skattejaktkryssord. Ord fra bibelsteder plasseres inn i rutene, og snart er det noen som klarer å gjette seg til hvor neste skatt er: O-r-g-e-l hviskes det, og en hel bøling fyker opp til kirkeorgelet, der et skinnende blankt døpefat venter på å bli funnet og snakket om.

Opp i kirketårnet
Etter en fruktpause øves det på skuespill og sanger. Dette skal agentene bidra med under søndagens gudstjeneste. Kantor i menigheten, Carl-Andreas Næss, samler alle rundt flygelet, og snart sitter både sang og rytmeklapping.

Tårnagentene flokker seg rundt flygelet til kantor Carl-Andreas Næss, og etter litt øving sitter både sangen og klappingen.

-Tårnagent-helgen gir oss tid til å ha gode samtaler med barn i en fin alder, sier kateket Berit Vasdal i Sarpsborg menighet. En komplett tårnagentsamling har en oppdagelsesferd opp i kirketårnet. I små grupper klatrer barn og voksne opp de stadig brattere trappene til de står under kirkeklokkene. Disse har lydt ut over Sarpsborg siden kirken ble bygd i 1863. Og i det mystiske halvmørket der oppe får de til og med lov til å slå forsiktig på klokkene, sånn at de som står rundt kan høre Tårnagentenes kallesignal: ding dong!

-Tårnagent-helgen gir oss tid til å ha gode samtaler med barn i en fin alder, sier kateket Berit Vasdal (bilde) i Sarpsborg menighet.