Trine, tro og tvil

- Jeg har stor respekt for at noen kan trøste. Politikere er kanskje bedre til å skremme enn til å trøste. Vi burde trøste mer, sa kulturminister og partileder Trine Skei Grande (V) ved sitt besøk på Kirkeskipet under Arendalsuka.

Biskop Per Arne Dahl og kulturminister Trine Skei Grande samtalte om tro og tvil om bord på Kirkeskipet under Arendalsuka.

På Kirkeskipet «Adella» var det onsdag kveld en samtale mellom avtroppende biskop i Tunsberg bispedømme, Per Arne Dahl og kulturminister Trine Skei Grande. Overskriften over samtalen var Om tro og kirkens plass i livet og samfunnet.

Dahl som har også vært prest på Stortinget i seks år, inviterte til en personlig samtale med ministeren.

Skei Grande har blant annet har vært medlem av menighetsrådet i Gamlebyen menighet i Oslo. Hun hadde ikke sans for merkelapper som "trønderkristen", "sørlandskristen" eller "personlig kristen". - Det holder å være kristen, sa hun, og la til:

- Der jeg har vokst opp var det ikke et eneste bedehus. Der har folk et hverdagslig og avslappet forhold til troen. Folk tror på kraften i det hellige, men fellesskapet og tilhørigheten er viktigere enn graden av tro.

- Du er kulturminister. Hva tenker du når noen sier: - Jeg er ikke personlig kristen, men en sånn kultur-kristen? spurte Per Arne Dahl.

- Jeg forstår ikke hvordan man kan være upersonlig kristen, sa Trine Skei Grande. Hun bekreftet at hun kjenner både tvilen og troen.

Alt som er viktig er vanskelig
- Selvsagt kjenner jeg tvil. Alt som er viktig er vanskelig. Det er det som gjør oss til mennesker. Hvis man aksepterer tvilen, blir den ikke så truende.

Trine Skei Grande mente at gudstjenesten er viktig, og hadde et klart råd til prestene:

- Vi har behov for sermonier og vi har behov for ro. Jeg opplever mange prester som sier mye bra, men som holder taler som ikke henger sammen. Når vi politikere lager taler diskuterer vi med andre. Vær mer opptatt av fortellingen enn av de fine setningene, oppfordret hun.

Kulturministeren har om kort tid ansvaret for å fremme en stortingsmelding om tro og livssyn.

- Kommer Den norske kirke til å få en særstilling i loven? spurte Per Arne Dahl.

- Jeg er opptatt av å bevare en bred folkekirke. Kirken har en historisk viktig posisjon og må sørge for å bevare sin bredde. Det skal lovgivningen legge til rette for, sa kulturministeren.