Troshjelp til helsearbeidere

- Kirkens ansatte er ofte på sykebesøk og har jevnlig tilbud om andakter, gudstjenester og sosiale tiltak på sykehus og sykehjem. Mange ønsker tettere kontakt mellom helse og kirke. Det er noe av årsaken til at heftet "Tro og håp" er laget.

Troshjelp til helsearbeidere

Dette forteller Terje M. Lund som er seniorrådgiver for diakoni ved Tunsberg bispedømmekontor. Han er initiativtager og hovedansvarlig for arbeidet med et ressurshefte til helse- og omsorgarbeidere og pasienters pårørende. Her finnes salmer, korte bønner og andre tekster.

- Mange vil ha nytte av at noen er behjelpelig med å lese eller synge en kjent sang eller salme, lese et kjent bibelord om tro og håp eller lese Fadervår og Velsignelsen. For medarbeidere innen helse- og omsorgssektoren kan heftet være en konkret håndsrekning i den daglige omsorgen for pasienter.

Lund forteller at heftet har blitt til i et samarbeid mellom bispedømmekontoret i Tunsberg, ansatte i kommunehelsetjenesten og menigheter i Den norske kirke.

- Ressursheftet "Tro og håp" er et svar på rundskrivet fra Helse- og Omsorgsdepartementet (1. des. 2009) om "Rett til egen tros- og livssynsutøvelse". I "Samhandling mellom helse- og omsorgstjenesten i kommunene og tros- og livssynssamfunn" som ble utgitt av Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn i samarbeid med Helsedirektoratet i 2013, heter det:

"Den som mottar helse- og omsorgstjenester har også rett til å utøve sin tro eller sitt livssyn – alene eller i fellesskap med andre". - Det tar vi på alvor, sier Terje M. Lund.

Førsteopplaget av "Tro og håp" er på 14000 eksemplarer. Nå deles det ut ett eksemplar til hver avdeling på sykehjem, bo- og behandlingssenter og sykehus. Distribusjonen går ut fra bispedømmekontorene i landet, gjennom proster, prester og diakoner. Bokmålsutgaven av heftet inneholder også fire sider med samisk tekst, nord-, sør- og lulesamisk. Det er utarbeidet et eget hefte på nynorsk. Heftet er finansiert av bispedømmerådene, og gis som gave til målgruppen.

Kontaktperson:
Terje Lund, seniorrådgiver diakoni, Tunsberg bispedømme