Klimakonfirmantene fikk årets trosopplæringspris

Menighetene i Hemnes, Korgen og Bleikvassli hedres for sitt unike konfirmantarbeid. Miljøengasjement og lokal minoritetskultur knyttes inn i arbeidet på en forbilledlig måte, ifølge juryen.

Klimakonfirmantene vant årets trosopplæringspris. Foto: Irene F. Tausvik.

Den årlige trosopplæringskonferansen med tittelen Himmel og jord - på vandring i skaperverket gikk av stabelen 5. november. Den ble arrangert av Kirkerådet og IKO-forlaget. 1750 var samlet i Norges Varemesse i Lillestrøm.

Utdeling av Trosopplæringsprisen er et fast innslag. Det er IKO-forlaget, Kirkerådet og Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon som står bak prisen. I år gikk den til Klimakonfirmantene i Hemnes, Korgen og Bleikvassli menigheter. Juryen begrunnelse er:

Årets prisvinner har klart å omsette en av våre tids viktigste utfordringer til praktisk kirkelig arbeid. På en forbilledlig måte tas både naturen og kulturen i nærområdet i bruk, med et særskilt fokus på klimautfordringene. Vinneren er på denne måten et eksempel på kontekstuelt arbeid. Juryen har lagt vekt på at vinneren integrerer konfirmantarbeid og miljøengasjement, og på at man gir fokus til den lokale minoritetskulturen. Andre menigheter kan la seg inspirere av dette - både i konfirmantarbeidet, men også i trosopplæringsarbeidet generelt. Vinneren av Trosopplæringsprisen 2015 er Klimakonfirmantene i Hemnes, Korgen og Bleikvassli menigheter.

- Veldig hyggelig å få en pris, og at det er tre menigheter på landsbygda i Nord-Norge som får det, sa Hans Christian Håland, prest og representant for prisvinnerne, under landets største kirkelige fagkonferanse.

Måler isbre i konfirmantlengder

- Det er en utfordring å bruke naturen i konfirmantarbeidet. Vi har en isbre som holder på å smelte. Nærværet av samisk kultur er sterkt, og vi har også lundefugler i vårt nærmiljø. Vi har målt isbreen som har smeltet i antall konfirmantlengder. En konfirmantlengde er om lag 1 meter og 59 centimeter. På tre år så minket isbretungen åttiåtte konfirmantlengder. Da opplever konfirmanter selv, på kroppen, hva skjer med klimaet, sa prest Harold Holtermann.

Prisen er et bidrag på 50 000 kroner og et kunstverk av kunstneren Helge Bøe. Prisen ble i år delt ut for femtende gang.

De andre nominerte til prisen var TGIF (Åsane prosti i Bergen) og Kompis (Haga kirke i Samanger).

Seminarer

Konferansedeltakerne kunne velge mellom et bredt spenn av seminarer, som Jesusdojo: hverdagsaktivisme - Å tråkke ut av komfortsonen med Jesus som forbilde. Et annet seminar var Sårbarhet i ungdomstiden - Om betydningen av å være en trygg voksen i møte med sårbare unge

"Håpet er alltid større" het årets hovedforedrag, som ble holdt av Asle Finnseth. Han er redaktør i magasinet STREK og en av grunnleggerne av Korsvei-bevegelsen. Foredrag handlet om klimakrisen sett i lyset av Jesu ansikt. Han innledet med å få alle deltakerne til å holde pusten i tretti sekunder.

- Hva er det vi har gjort nå, i det lille eksperimentet? Vi har kjent på vår relasjon til Gud. Også vi er natur, og på mange måter står vi på likefot med spurvene som tripper ute på fortauet. Uten oksygen så dør vi ganske raskt. Livet er en gave. Og det gjør meg takknemlig. Og det gjør meg også trist. Jorden begynner å ligne mer på dødsskyggens dal. Står virkelig alt dette fantastiske på spill? tenker jeg når jeg er i naturen, sa Finnseth.

Han reflekterte videre rundt kirkens og nordmenns rolle i klimautviklingen, hvordan menneskene har håndtert forvalteransvaret og hvordan skaperverket omtales i bibelens tekster.

- Skaperverket er ikke bare en åpenbaring av hvem Gud skaperen er, det er også en åpenbaring av hvem Jesus Guds sønn er. Bruk naturen mer som ditt stillested. Søk stillhet, finn det stedet der du kan finne håpet.