Undersøkelse om tros- og livssynsfrihet blant ungdom i Oslo

Bare 23 prosent av Oslos unge mener at staten ikke bør blande seg inn når religion kommer til uttrykk i det offentlige rom. 43 prosent synes det er greit at staten bestemmer over synlige former for religion.

KIFO-forsker Pål Ketil Botvar presenterte undersøkelsen på Litteraturhuset 11. september. (Foto: Kirkerådet)

Dette kommer fram i en spørreundersøkelse blant ca. 1000 ungdommer i alderen 16 til 19 år ved 20 skoler i Oslo-området. Undersøkelsen kartlegger unges holdninger til tros- og livssynsfrihet. På et seminar i Oslo 11. september presenterte KIFO - Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning, resultatene fra undersøkelsen.

Last ned rapporten her

Seminaret Tro, tillit og toleranse samlet forskere, kirkeledere og representanter for andre trossamfunn for å se nærmere på unges holdninger til tros- og livssynsfrihet i en flerkulturell kontekst. Bakgrunnen er både den nevnte undersøkelsen og en studie basert på fokusgruppesamtaler med ungdom gjennomført ved VID vitenskapelige høgskole.

I undersøkelsen fra KIFO - Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning, framgår det blant annet at
- 54 prosent av de unge sier de ofte er sammen med personer som har en annen tro enn dem selv,
- 48 prosent opplever tilhørighet til en religiøs organisasjon eller et trossamfunn,
- de som selv er religiøse er mer positive til religionsfrihet enn de som ikke selv er religiøse.

De to undersøkelsene belyser både oppmuntrende og utfordrende sider ved ungdoms bevissthet omkring menneskerettigheter – og særlig tros- og livssynsfriheten. På seminaret vil utfordringer gå til tros- og livssynssamfunnene, til skolen, til foreldre og til myndighetene: Hvordan kan vi bidra til forståelse blant ungdom om hvor viktig disse rettighetene er – i deres eget liv?

Lederen i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum åpnet seminaret.

- I et livssynsåpent samfunn bør vi alle tåle å bli eksponert for tro og livssyn – også andre enn de vi selv er en del av. Derfor arbeider vi for muligheten til  å praktisere egen tro eller overbevisning – også på skolen, i barnehagene og på arbeidsplassen.

Hun mener at religiøs tilhørighet på sitt beste kan være med på å fremme idealer om trosfrihet, åpenhet og toleranse overfor andre uttrykk.

- Men dette må læres. Det viser de to studiene som Kirkerådet har vært med på å støtte, sier Raaum, og legger til:

- Vi trenger å vite mer om hva unge tenker om trosfrihet. Her bør og kan Den norske kirkes majoritetsposisjon bidra til at vi tar ansvar – dette krever noe av oss!

Presentasjon av aktuell forskning:

Pål Ketil Botvar, Forsker, KIFO – Institutt for kirke-, religions- og livsynsforskning: Tro, tillit og toleranse - Unges holdninger til ulike menneskerettigheter

Hans Morten Haugen, Professor i internasjonal diakoni, VID vitenskapelige høgskole: Tro, tillit og toleranse - En kvalitativ undersøkelse blant ungdommer i Den norske kirke

Andre bidragsytere som deltok på seminaret og i panelsamtalen:

Ellen Sandøe, Fagansvarlig, barn og unge, Unicef, Bente Sandvik, Fagsjef, Human-Etisk Forbund, Kari Repstad, Leder, Religionslærerforeningen, Tonje Kristoffersen, Rådgiver undervisning og trosopplæring, Oslo bispedømme, Den norske kirke, Knut Refsdal, Prest, Metodistkirken, Marte Solbakken Leberg og Nashat Quazi, Dialogpilotene

Arrangører:
Seminaret Tro, tillit og toleranse - om unges holdninger til tros- og livssynsfrihet i en flerkulturell kontekst ble arrangert av Kirkerådet, Mellomkirkelig råd, Kifo - Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning og VID – vitenskapelige høgskole.

Seminaret fant sted mandag 11. september på Litteraturhuset i Oslo med rundt 60 deltagere fra hele landet.