Skal forske på veiledning av kirkelige medarbeidere

Olavstipendet for 2022 er tildelt Brita Hardeberg som skal undersøke arbeidsveiledning i Den norske kirke. – En drøm som går i oppfyllelse, sier Hardeberg.

Preses Olav Fykse Tveit delte ut Olavstipendet 2022 til Brita Hardeberg. Foto: Kirkerådet / Den norske kirke

– Arbeidsveiledning handler om å veilede den enkelte arbeidstaker til å gjøre sin jobb på best mulig måte, sier Brita Hardeberg. Hun er til daglig prost i Fosen i Nidaros bispedømme. Fredag 21. oktober ble hun tildelt Olavstipendet for 2022.

– Veiledningen tar utgangspunkt i den enkelte person for å finne ut hvordan en kan bruke sine ressurser på best mulig måte i jobben.

Vil undersøke virkningene

Arbeidsveiledning i Den norske kirke er et tilbud som ble vedtatt av Kirkemøtet i 1991. Det er et landsdekkende tilbud der utdannede veiledere gir veiledning til kirkelige medarbeidere.

Etter 30 år med arbeidsveiledning mener Hardeberg at det er viktig å få undersøkt virkningene av ordningen. Hun mener det er særlig viktig når kirken er i en prosess med omorganisering.

– Jeg har lenge ment at dette må forskes på, og nå får jeg endelig muligheten selv.

I 2012 skrev Hardeberg en masteroppgave om temaet, med vekt på det historiske. Nå ser hun frem til å kunne undersøke hva veiledningen betyr for kirken. Hun skal blant annet undersøke erfaringer hos deltakere i tverrfaglige veiledningsgrupper.

– Å kunne skrive om dette er en drøm som går i oppfyllelse!

Fornøyd med tildelingen

Hvert år deler Bispemøtet ut Olavstipendet for å styrke kirkens kompetanse til å løse dens oppgaver. Preses Olav Fykse Tveit er fornøyd med tildelingen.

– Etter 30 år med arbeidsveiledning er det viktig å få kunnskap om virkningene av dette. Brita Hardeberg sitt prosjekt vil gi oss viktig kunnskap om hva som er status nå og hvordan vi kan videreutvikle arbeidsveiledning i kirken.

Fykse Tveit mener Hardeberg er rett kandidat for dette prosjektet.

– Hun har fulgt kirkens arbeid med arbeidsveiledning siden 90-tallet og kjenner arbeidsveiledning godt selv som både deltaker og veileder. Jeg ser fram til å lese resultatene!

«Hvor er vi og hvor vil vi?»

Hardeberg sitt prosjekt har tittelen «Arbeidsveiledning (ABV) i Den norske kirke anno 2023 – hvor er vi, hvor vil vi, hva kan ABV bidra med fremover?»

Prosjektet handler både om å fortelle arbeidsveiledningens historie i Den norske kirke, undersøke erfaringer fra tverrfaglige grupper og peke på veien videre. Hun vil både bruke eksisterende og samle inn egen informasjon til arbeidet.