Utmelding av kirken skjer ikke på utmelding.no

Kirkerådet kan ikke effektuere utmeldinger av Den norske kirke på grunnlag av epost-henvendelser folk genererer via nettstedet utmelding.no.

Kirkerådets sekretariat mottok sist uke flere tusen eposthenvendelser fra folk som benyttet et skjema på en privat nett-tjeneste – utmelding.no – til å meddele at de ikke vil stå som medlemmer av Den norske kirke. Alle vil få svar på sine henvendelser til Kirkerådet, men utmeldinger skjer altså ikke på grunnlag av disse henvendelsene.

I følge kirkeloven § 3 er det Kulturdepartementet som gir nærmere regler om fremgangsmåten ved innmelding og utmelding av Den norske kirke. Kulturdepartementet har godkjent at utmelding av Den norske kirke kan skje ved e-post dersom det vedlegges et scannet dokument som er datert og underskrevet. Men fra departementet sies det at man forstår et scannet og undertegnet dokument som noe annet enn den løsningen som tilbys via utmelding.no. Det er ikke godkjent noen form for ”elektronisk signatur” i denne sammenheng.

- Utmelding på nett krever nærmere utredning, fordi det angår flere forhold i kirkeloven og det tilhørende regelverket. Her er Stortinget lovgiver og departementet er regelforvalter, sier avdelingsdirektør Ole Inge Bekkelund i Kirkerådet. Han har blant annet ansvaret for forvaltning og drift av Den norske kirkes medlemsregister.

- Vi vil ta opp med Kulturdepartementet muligheten for å gjennomgå lov og regelverk med tanke på eventuelle nye fremgangsmåter for inn- og utmelding. Også kirkens valgte organer må eventuelt ta stilling til eventuelle lov- eller regelendringer. Forsvarlig forvaltning krever at dette gjøres på riktig måte og da må det ta tiden det tar, sier Bekkelund.

Folk som vil melde seg ut av Den norske kirke, bes benytte skjemaet som ligger på www.kirken.no og følge anvisningene som gis der.