– Vil gjerne være med på øvelser

Totalberedskommisjonen anbefaler å vurdere hvordan trossamfunn kan bidra med psykososial oppfølging i planverk og øvelser. – Kirken vil gjerne være med på øvelser, sier kirkerådsdirektøren.

– Kirken har infrastruktur, kompetanse og tilstedeværelse, sier kirkerådsdirketør Ingrid Vad Nilsen (Foto Thomas Andersen / Den norske kirke).

Mandag kom rapporten fra totalberedskapskommisjonen. Kommisjonen har vurdert styrker og svakheter ved beredskapen i Norge i dag – og kommet med forslag til hvordan samfunnets samlede ressurser bør brukes for å styrke samfunnssikkerheten og beredskapen.

– Vi har gitt innspill om at tros- og livssynsamfunnenes ressurser ikke bør tas for gitt – men at vi bør trekkes inn i beredskapsarbeidet, sier kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen.

– Skal de samlede ressursene brukes best, bør vi også være med på planlegging og øvelser. Derfor er det gledelig at kommisjonen kommer med en anbefaling om å vurdere hvordan trossamfunnene kan bidra i psykososial oppfølging.

Kirken er en del av beredskapen

Vad Nilsen forventer at dette punktet følges opp av myndighetene:

– Kirken vil gjerne være med på øvelser, og vi er mer enn klare for å bidra på dette feltet.

I dag er kirken en del av beredskapen ved ulykker og hendelser i lokalsamfunn. Ofte deltar en prest i det kommunale kriseteamet etter en krise. I tillegg er det et formalisert samarbeid der prester formidler dødsbudskap på vegne av politiet.

– Kirken har infrastruktur, kompetanse og tilstedeværelse. Når kriser skjer er det kirken som åpnes og blir samlingssted for befolkningen.

Økt fokus på sikkerhet og beredskap

Kirkerådsdirektøren forteller at kirken har de siste årene økt innsatsen på sikkerhet- og beredskapsfeltet.

– Vi tar beredskapsarbeidet på alvor. I februar startet kirkens første sikkerhets- og beredskapsleder. Flere fra kirken delta på kurs innen informasjonsberedskap i regi av Forsvarets høgskole.

I tillegg planlegges det årlige møter med myndigheter og etater som har et særlig ansvar på dette området.