Visjoner for Midtøstens kristne

– Det kreves mot for å beskrive virkeligheten som den er, når man lever midt i den, sier Dr. Souraya Bechealany, den nye generalsekretæren for det økumeniske kirkerådet i Midtøsten.

Dr. Souraya Bechealany bak mikrofonen på møtet i Beirut. Foto: MECC
Kristent nærvær i Midtøsten var tema da Middle East Council of Churches (MESS)holdt sitt årlige partnermøte forrige uke.

- For å bekjempe ondskap må man sette ord på det. Det er lett for folk utenfra å si til oss hva vi skal si og gjøre, men for oss som lever i denne virkeligheten krever det mot å stå opp for det som er rett, fortsetter Bechealany.

Vil gi kristne en fremtid i Midtøsten

Teologen fra Libanon tiltrådte i januar som generalsekretær for Middle East Council of Churches, som samler de ulike ortodokse, katolske og protestantiske kirkesamfunnene i hele Midtøsten. I en situasjon hvor kristne i regionen er under sterkt press, ønsker hun å hjelpe kirkene til å stå sammen om å gi kristne en fremtid i Midtøsten, og å ha en felles profetisk stemme.

Bechealany mener at for å spille en positiv rolle i utformingen av fremtiden i Midtøsten, må de kristne stå sammen. Et levende økumenisk samarbeid er også viktig for å være gode dialogpartnere for muslimske og andre trossamfunn som de lever sammen med. Selv om de kristne har levd i disse områdene siden kristendommens første år, er de kristne i dag en liten gruppe i mange av landene. Like fullt er de viktige samfunnsaktører som hører til i samfunnene de er en del av.

Lær av oss - lev godt side om side

- Vi kan ikke nekte unge kristne å reise ut, men vi må hjelpe dem til å bli, sier Bechealany. Hun mener europeiske land har mye å lære av de kristne i Midtøsten. – Vi har mange hundre års erfaring med å leve sammen med muslimer, sier hun.

Mens bildet vi i Europa har av religioner i Midtøsten gjerne er preget av konflikt, vold og forfølgelse, er generalsekretæren og hennes kolleger opptatt av å formidle at fredelig sameksistens er det normale. Men de siste årene har dessverre vært preget av en blodig krig i Syria, og dessuten av terrorisme, flyktningkrise, vold og spenning mellom ulike grupper i hele regionen. Mange steder er kristne under et spesielt press.
- Kirkene må stå sammen mot diktatur og terrorisme. Vi må også jobbe med muslimene. Det er mange muslimer som kan stå sammen med oss om den profetiske stemmen.

Bechealany innledet om situasjonen for de kristne Midtøsten på det årlige partnermøtet til Middle East Council of Churches i Beirut, Libanon, i uken som var. Tilstede var også representanter for både Kirkens Nødhjelp og Mellomkirkelig råd.