Medlemsstatistikk

Hvor mange er medlem i Den norske kirke? Hvor gamle er de? Hvor mange var det egentlig som meldte seg inn og ut i fjor? Finn oversikten over medlemsstatistikken her.

Den norske kirke er med sine medlemmer landets største tros- og livssynssamfunn.

Medlemstall

63,7 % av befolkningen var medlemmer av Den norske kirke ved utgangen av 2022. Det utgjorde omlag 3,5 millioner personer. I tillegg kommer medlemmer bosatt i utlandet.

I 2022 valgte 16 616 personer å melde seg ut av Den norske kirke, og 2 493 meldte seg inn (i tillegg til registrerte døpte).

Tilsvarende tall for 2021 var 14 927 utmeldte og 2 393 innmeldte (i tillegg til registrerte døpte).

Inn- og utmeldinger

Oversikt over inn- og utmeldinger måned for måned (pdf)

Hvem og hvor er medlemmene?

I figuren ser vi at medlemstallet til en viss grad følger antallet personer i befolkningen på de ulike alderstrinnene. Det er stor variasjon mellom de ulike aldersgruppene i hvor stor andel som er medlemmer.

Medlemsandelen er høyest i de eldre aldersgruppene. Gruppen på 0 til 4 år inkluderer en del barn som ikke har rukket å bli døpt ennå, og fordelingen kan endres etter hvert som barn blir eldre og døpt.

Fremtidens medlemmer

Statistisk sentralbyrå lager befolkningsfremskrivninger for den norske befolkningen. Forskerne i SSB legger dagens befolkning og historiske trender til grunn når de spår hvordan befolkningen kan se ut om 10, 20, 30 og helt opp til 84 år fra nå, nærmere bestemt i år 2100. Oppsummert sier forskerne at det vil bli flere innbyggere i Norge, flere eldre, flere innvandrere og flere i sentrale strøk. Befolkningsframskrivningene kan gi et innblikk i kirkens framtid dersom de ses i lys av hvordan kirkens medlemsmasse er satt sammen i dag.

Artikkel som oppsummerer funnene finner du her på ssb.no

Se kirkestatistikk 1999-2022 for virksomheten i Den norske kirke i Statistisk sentralbyrås Statistikkbank