Flyktninger, innvandrere og integrering

Det har vært et stort kirkelig engasjement i møte med flyktninger og asylsøkere, og i hele Norge har folk bidratt i ulike tiltak. Frivillige og ansatte i menigheter, deres samarbeidspartnere og organisasjoner inviteres nå til en nasjonal konferanse for å dele erfaringer fra dette arbeidet.

I språkkafeen i Uranienborg menighet skjer mange gode møter mellom mennesker med ulik bakgrunn. (Foto: Bo Mathisen)

6. april 2018 arrangerte Kirkerådet og VID en erfaringskonferanse hvor man så på menigheters møte med flyktninger. Tema var Frykt og fellesskap. Hva er det vi frykter i møte med det nye og fremmede? Hva frykter de som har bodd i Norge hele livet, og hvilken frykt opplever nylig bosatte? Og hvilke fellesskap kan vi skape sammen? På konferansen ble kunnskap og erfaringer fra forskning og praksis presentert. Målet var å sende alle hjem med mer erfaring og inspirasjon til videre arbeid for og med flyktninger. Utgangspunktet for konferansen var menigheters kartlegging av arbeid for og med flyktninger.

Kartlegging av flyktningarbeid i norske menigheter

Sommeren 2015 opplevde Norge den sterkeste økningen i antall flyktninger på flere tiår. De ble tatt imot av det norske sivilsamfunnet gjennom en stor og imponerende dugnadsinnsats. Mange menigheter i Den norske kirke deltok. Flere driver fortsatt et viktig integreringsarbeid.

Nordmenns holdninger til innvandring

Institutt for samfunnsforskning (ISF) gjennomførte i 2018 en svært omfattende spørreundersøkelse om holdningen til innvandring i det norske folk. Tallene er både oppløftende, men samtidig viktig å reflektere over for menigheter i Den norske kirke med tanke på videre innsats i integreringsarbeidet.

Holdningsbarometeret kan være et utgangspunkt for å tenkte strategisk om menighetenes diakonale innsats. Kort oppsummert så mener nordmenn at innvandring er positivt. Vi er likevel delt i synet på om vi skal ta inn flere eller færre flyktninger. Folk aksepterer flyktninger, men få er fornøyd med hvordan integreringen går. Folk er skeptiske til muslimer og sier nei til niqab og tja til hijab. Andelen som mener diskriminering av innvandrere forekommer, har økt betraktelig siden 2013. Likevel er det flest integreringsoptimister i Norge.
For tilgang til rapporten, trykk her.

-----

Kirker i Norge har fagmiljøer som i årevis har jobbet med lokal integrering (lenker lenger ned i artikkelen):

• De kirkelige dialogsentrene
  • Kristent Interkulturelt Arbeid (KIA)
  • Flerkulturelt kirkelig nettverk

Arbeid for frihet og rettigheter

Den norske kirkes engasjement for innvandrere og integrering fulgte i kjølvannet av at Norge åpnet for økt arbeidsinnvandring på 1970-tallet. Kirken var raskt på banen og har siden arbeidet aktivt for andre menneskers frihet og rettigheter.

Dette omfatter både politisk påvirkning og holdningsskapende arbeid.

Både Bispemøtet, Mellomkirkelig råd og Kirkemøtet har uttalt seg om temaene.

Ressurser og uttalelser: