Tilrettelagte fellesskap i Den norske kirke

Velkommen til sang, musikk, samtale, måltid og fellesskap i en gruppe som er særlig tilrettelagt for personer med utviklingshemming. Det finnes rundt 200 slike grupper i Den norske kirke.

Det finnes over 200 slike grupper med ulikt fokus – felles er at de tilbyr trygge fellesskap for deg. Foto: Bo Mathisen

Det kan være fint å være med i en mindre gruppe som er særskilt tilrettelagt for personer med utviklingshemming.

Slike fellesskap er det rundt 200 av knyttet til Den norske kirke. Gruppene har ulike navn, men felles for dem er at de ønsker å tilby trygge og inkluderende fellesskap.

Gruppene har ofte aktiviteter som sang og musikk, forming, samtale og et måltid sammen.

Ta kontakt for å finne ditt nærmeste fellesskap.

I de fleste bispedømmene er det ansatt egne inkluderingsrådgivere/-prester som jobber med tilrettelegging for alle i menighetene. Ta gjerne kontakt så hjelper vi deg videre med det du lurer på.

Eksempler på tilrettelagte fellesskap

Trykk på tittelen for å lese mer.

Familienettverket – funksjonshemming og tro

Kirken har et eget familienettverk beregnet for foresatte og foreldre til mennesker med utviklingshemming. Det er et likepersons-nettverk der du kan delta for å lære mer eller dele dine erfaringer. Du kan bli med i nettverket ved å søke «Familienettverket» på facebook. Der blir du bedt om å svare på noen enkle spørsmål før du får tilgang. Dette for å sørge for at de som deltar har den nødvendige trygghet.

Kontaktperson: Rune Rasmussen, rr687@kirken.no

Tilrettelagt leir – leir for alle

Det finnes flere leir i kirkelig regi for personer med behov for tilrettelegging.

En oversikt finner du her.

Tilrettelagt konfirmasjonstid

Det er en selvfølge at alle som ønsker det kan delta i konfirmantforberedelsene og bli konfirmert, for konfirmasjonsundervisningen og konfirmasjonen er for alle.

Noen har behov for individuell tilrettelegging. Ta kontakt med din menighet for å snakke om hvordan det kan gjøres best mulig.

Les mer om tilrettelagt konfirmasjonstid her

Ta kontakt

I de fleste bispedømmene i Den norske kirke er det ansatt egne inkluderingsrådgivere/-prester som jobber med tilrettelegging for alle i menighetene. Ta gjerne kontakt så hjelper vi deg videre med det du lurer på.

Ta kontakt for å finne ditt nærmeste fellesskap.

Bla ned for å finne kontaktinformasjon til inkluderingsprester og inkluderingsrådgivere i Den norske kirke.