Slutt på fødselsmeldinger

I mange år har kirken fått fødselsmeldinger fra Folkeregisteret når medlemmer i Den norske kirke har fått barn. På den måten har det vært lett for menigheten å kontakte de nybakte foreldrene og invitere til dåp og samtidig informere om kirkens tilbud til baby og småbarnsforeldre. Det er det nå slutt på.

Et dåpsbarn bæres.

Venter dere barn? Vil dere å døpe barnet i kirken? Ta kontakt med menigheten der dere bor:

Fra 1. oktober 2018 får ikke lenger kirken fødselsmeldinger fra Folkeregisteret når medlemmer i Den norske kirke har fått barn.

Hvordan inviterer vi til dåp når vi ikke lenger får fødselsmeldinger og kan bruke navn og adresse?
Vi må være bevisst på å bruke andre og kanskje nye kommunikasjonsformer. Det er flere arenaer som kan benyttes. Her er noen forslag.

• Er temaet dåp lett å finne på menighetens internettside? Siden målgruppen stadig fornyes, må invitasjon til dåp være godt synlig på hjemmesiden. Det samme gjelder menighetsbladet/kirkebladet, gjerne med både artikkel og annonse.

• Er menigheten på Facebook? Annonser gjerne der, sørg for at målgruppe er lokale kvinner og menn i «fødealder», altså fra ca. 25-37.

• Er det oppslagstavle foran kirken? På butikken? På biblioteket? Bruk plassen her til å invitere inn til kirken, med informasjon om når det er folk til stede, og gjerne med epostadresse og telefonnummer til ansatte som jobber med dåp.

• Inviteres det til babysang? Denne arenaen er et flott sted å treffe småbarnsforeldre. Her kan det være aktuelt å fortelle mer om kirkens tilbud, som også omfatter dåp.

• Er drop-in-dåp et alternativ? Flere menigheter har arrangert dette, og lager selv en del PR rundt arrangementet. Lokalmedia er gjerne positive til å tenke nytt og når det skjer noe litt overraskende lokalt, så kanskje er det mulig å få et oppslag der. Uansett må det annonseres om. Utlån av dåpskjole skaper også oppmerksomhet.

• Lag en liten trykksak om dåp, hvorfor kirken mener dette er til det beste for barnet, og legg inn kontaktinformasjon. Denne kan ligge bak i kirken, og deles ut både i og utenfor kirken. (Malen «Invitasjon Dåp» som kan tilpasses egen menighet, er tilgjengelig på trykksak.kirken.no, se lenke under.)

• Oppslag på den lokale helsestasjonen? Spør om lov til å henge opp informasjon om tilbud til foreldre, og inviter til samtale om dåp.

• Kan biblioteket være arena for en temalunsj om dåp? Hør med ansatte der om det kan serveres en matbit til vordende eller trillende som lurer på hva kirken har å by på.

• Hva med lokalavisen? Om mulig bør det settes av midler til jevnlig annonsering på avisens nettutgave og papir. Fortell om dåp som tilbud og tradisjon, og gjør det lett å bestille tid for dåpshandling.

Nasjonal markedsføring
Kirkerådet har i flere år hatt kampanjer for dåp i digitale medier og har trappet opp denne innsatsen med hyppigere annonsering på Facebook og Instagram, samt annonser for dåp ved søk på Google. Som tidligere annonserer Kirkerådet i Spedbarnsboken, denne deles ut til fødende på sykehus over hele landet. Det vil også bli annonsert i BAM Gravid, bladet deles ut på apotek og helsestasjoner.

Les mer om hvordan Den norske kirke skriver om dåp og finn maler og stoff om dåp i ressursbanken.no i lenkene under.