Meningsfull menighetstur til Polen

Den norske kirke er medlem av Det lutherske verdensforbund. I september møtes delegater for 149 medlemskirker til LVFs generalforsamling, og det skjer i Polen. Den lokale lutherske vertskirken inviterer til studiereiser, som kan kombineres med deler av stormøte. Hva med en klimavennlig tog- eller busstur til Polen i september?

Meningsfull menighetstur til Polen

13-19. september møtes altså delegater for samtlige 149 medlemskirker til LVFs 13. generalforsamling, denne gang i Krakow i Polen.

Hva er Det lutherske verdensforbund?

Det lutherske verdensforbund (LVF) er et kirkefellesskap med til sammen 77 millioner medlemmer fra nesten hundre land. Den norske kirke har vært medlem siden oppstarten like etter andre verdenskrig. LVFs råd på 48 medlemmer er det øverste organet mellom generalforsamlingene.

Fra Den norske kirke er lege Kjetil Drangsholt fra Kristiansand,  og prest Jacob Breda Antonsen fra Rakkestad våre rådsmedlemmer. Jacob er også en felles ungdomsrepresentant fra nordiske medlemskirker. Tidligere Oslo-biskop Gunnar Stålsett var generalsekretær for LVF i en tiårsperiode fra midten av 80-tallet.

Hva skjer i Polen?

Generalforsamlingen finner sted i Krakow med the Evangelical Church of the Augsburg Confession in Poland som vertskap.

– Å få et unikt innblikk i denne minoritetskirkens liv, vertslandet Polen og LVFs «Øst-Europa-region», vil være viktig, særlig i den krevende konteksten Polen og disse landene befinner seg i nå med Russlands krig i Ukraina. Dette vil helt sikkert også prege forberedelsene og selve samlingen som har fått tema “One Body, One Spirit, One Hope" sier Einar Tjelle, leder i Kirkerådets seksjon for økumenikk og dialog.

Inspirerende samling

Generalforsamlingen er LVFs øverste organ og møtes hvert 6. år. Ved siden av de formelle sakene er dette også et viktig uttrykk for globalt fellesskap mellom kirkene gjennom refleksjon, deling av ideer og ikke minst et rikt gudstjenesteliv. I et senere nyhetsbrev vil vi informere om hvordan menigheter og staber kan følge deler av dette digitalt. Følg gjerne med på generalforsamlingens nettside, lenke under. Siden blir fortløpende oppdatert.

Mulig å delta

Interesserte kan mest sannsynlig delta på deler av de åpne sesjonene, i tillegg til ulike arrangementer. Dette vil det bli informert om siden. Den polske vertskirken legger dessuten opp til fire ulike «studieturer» som menigheter/prostier og enkeltpersoner kan delta på.  Kanskje dette er en anledning for din menighet eller prosti til et lærerikt Polen-besøk? Les mer og sjekk mulighetene, i lenke under.