Introduksjonskurs i diakoni

Lurer du på hva diakoni er? Er du ansatt i kirken eller sitter i et menighetsråd, eller er frivillig i kirken og trenger å lære mer om diakoni? Da er dette korte e-læringskurset midt i blinken for deg.

Kirsten Finch er diakon i Bøler menighet, og hun guider deg gjennom hva diakoni er. (Foto: Grab fra film produsert av VON)

Kurset, som ligger på Den norske kirkes læringsplattform (lenke under) gir en grundig innføring i hva diakoni er.

– Diakoni angår hele kirken, og er det som skjer når kirkens frivillige og ansatte jobber med og engasjerer seg i mennesker og miljø, lokalt og globalt, forteller seniorrådgiver Sigrid Flaata i Kirkerådets seksjon for diakoni og samfunn.

Vær flere på kurs

Kurset gir en grunnleggende innføring i hva diakoni er, hvorfor den angår hele kirken og hvordan diakoni kan komme til uttrykk lokalt.

– Du kan ta kurset alene, men vi anbefaler å ta kurset sammen med andre, for eksempel i menighetsråd, diakoniutvalg eller stab. Da kan dere diskutere og reflektere sammen underveis. Hvor lang tid det tar å gjennomføre kurset, er avhengig av hvor mye dere diskuterer eller reflekterer sammen. Så det styrer dere litt sjøl, fortsetter en engasjert Flaata.

Kursets oppbygging

• Innledende refleksjonsspørsmål
  • Informasjon gjennom bilder, video og tekst
  • Oppsummerende spørsmål underveis og til slutt

Innholdet er hentet fra nasjonal "Plan for diakoni for Den norske kirke", som du kan finne lenke til på siste side i kurset, eller nederst på siden her.

Oversikt over ressurser

Det lages en samleside i Ressursbanken med filmene, kurset og plan for diakoni. En lenke til kurset vil også komme i "Kirka vår". Lenke kommer under.