Sender ikke valgkort – styrker kirkevalgkampanjen

Det har aldri vært enklere å delta i kirkedemokratiet. I 2023 er det digital forhåndsstemming og nasjonal fysisk forhåndsstemmedag 31. august. I stedet for valgkort, styrkes kirkevalgkampanjen. Valghåndboken oppdateres og vil foreligge i ny utgave mandag 23. januar.

Klar for kirkevalg 2023!

Kirkevalget er Norges største medlemsdemokrati. Alle som fyller 15 år eller mer i valgåret har stemmerett. I 2023 blir det enklere enn noen gang å avgi sin stemme: med et par klikk og en sikker pålogging kan velgeren gi sin mening om hvordan kirken bør styres videre. Det blir også enklere å forhåndsstemme fysisk med felles forhåndsstemmedag 31. august. I tillegg vil valglokalene være åpne samtidig og i nærhet til kommune- og fylkestingsvalget.

– Kirkerådets oppgave er å informere velgerne om hvordan de kan avgi sin stemme. Med så store endringer, tenker vi nytt om hvordan kirkevalget kommuniseres. Kirkerådet bestemte i desember at det sendes ut ikke valgkort til kirkevalget, sier Emil Engeset, konstituert kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet.

– I stedet styrkes årets kirkevalgkampanje slik at den blir mer synlig over hele landet. Gjennom kampanjen fortelles velgerne om hvor, hvordan og når en kan avgi sin stemme. Valghåndboken er nå oppdatert med dette, forteller han videre.

Budskap i kirkevalgkampanjen

Kampanjen vil også fokusere på digital forhåndsstemming. Gjennom digitale annonser, og ved lenker og QR-koder på papirannonser og plakater i det offentlige rom, kommer velgerne rett inn til sikker pålogging på nettsiden der de tar sitt valg. Menighetene har også en viktig rolle i å motivere til valgdeltakelse lokalt. Sammen får vi en godt synlig kampanje, og kan nå lenger ut med budskapet «Hva er viktig for deg? Stem i kirkevalget.».

Kandidater og nomineringsgrupper har hovedansvaret for å forklare velgerne hvorfor akkurat de fortjener velgernes stemme. Listene får tilskudd til å drive sin egen valgkampanje. På kirkevalget.no og i valglokalene vil det også være plakater der hver liste blir presentert.

Tidligere har det største og mest kostbare enkelttiltaket i kirkevalgkampanjen vært utsendelse av fysisk valgkort i posten.