Kurs - kirken som kulturaktør

Kirkebyggende er attraktive bygg for kunst- og kulturarrangement, men hva kreves av kirken som aktør i denne sammenheng? Kurset Kirken som kulturaktør utdyper denne oppgaven gjennom digitale innledninger, en veiledning og noen artikler.

Her fremføres Frode Fjellheims verk "Holy Ground! Holy Word" under Samiske kirkedager i 2013. (Foto: Kirkerådet)

Læringsmål

I løpet av studietiden skal deltakerne ha fått grunnleggende kunnskap om kirken som kulturaktør for egne og andres arrangement innenfor følgende tema: Kirken som kulturaktør og arena, programmering av kunst- og kulturarrangement, publikumsutvikling, økonomi og markedsføring, kulturfrivillighet og kulturvirksomhet som samfunnsoppdrag.

Målgruppe

Dette studiet passer for ansatte og frivillige som ønsker å arbeide med kulturvirksomhet i Den norske kirke. Deltakerne trenger ingen forkunnskaper.

Varighet

Minimum fire kurstimer med minst fire personer over 14 år. Disse må ha minimum 75 % deltakelse på kurset. Arrangør/initiativtaker til studiearbeidet kan f.eks. være kulturrådgiver i et bispedømme, daglig leder eller annen ansatt i en menighet, medlem av menighetens kulturutvalg eller en kirkeverge.

Tema til drøfting

1. Kirken som kulturaktør og arena (1-4 timer):
  • Kirkerommet som arena for kunst og kultur
  • Kulturvirksomhet som samfunnsansvar
  • Regelverk for bruk av kirken til kunst- og kulturarrangement, tiltakets art og godkjenning av det av menighetsrådet
  • Å være utleieaktør og kunnskap om hva leietaker forventer av kirken som utleieaktør
  1. Programmering av kunst- og kulturarrangement (1-3 timer)
  • Å utvikle et program til én konsert eller ett kulturarrangement i én kirke, for ett semester i én kirke eller annen avgrenset enhet
  • Å balansere program i egen og andres regi og velge riktig kirkerom for arrangementet
  • Ressursforvaltning mht. utstyr
  1. Økonomi og markedsføring (1-4 timer)
  • Hva omfatter leien?
  • Kontraktskriving
  • Markedsføringskanaler for arrangementene med særlig vekt på innholdsmarkedsføring
  • Søknadsskriving og hvor man kan søke om midler
  1. Kulturfrivillighet (1 time)
  • Hvordan bygge opp et frivillighetsarbeid for menighetens kulturvirksomhet

Metode

Studiearbeidet kan gjennomføres f.eks. på følgende måter:

1 a) Fysisk for deltakere med innleide foredragsholdere

• Man drøfter temaene fortløpende i plenum eller grupper

1 b) Fysisk for deltakerne ved bruk av Kirkerådets kulturwebinarer, artikler og veiledning som innledning til dagens tema

• Man ser webinarenes innledninger, leser om temaene i veiledningen og artiklene sammen før man drøfter dagens tema i plenum eller grupper

Til hver økt skrives det en plan for hvordan menigheten ønsker å iverksette tiltak på de ulike områdene.

2) Minimum én kurstime pr. uke/møte eller at man bruker en hel arbeidsdag/helg på dette

Evaluering

Før kursets siste økt avsluttes har man en samtale om hva man har lært, hva som har fungert og hva som ikke har fungert og drøfter om man bør følge opp kurset på en eller annen måte (gå dypere inn i hvert tema i samme gruppe eller utfordre andre ansatte/frivillige i menigheten til å gjennomføre kurset). Kanskje har man behov for en årlig regional samling i bispedømmet for menighetens kunst- og kulturutvalg, ansatte og frivillige for ytterligere kunnskaps- og erfaringsdeling sammen med menighetenes daglige ledere og kirkeverger?

Støtte hos K-stud

Kurset er godkjent av K-stud slik at det kan søkes om støtte til gjennomføring av kurset.

Lenke: www.k-stud.no

Ressurser (pensum)

(Alt er i lenker under eller hyperlenker i teksten)

Veiledning:

Artikler: