Forsoning som samfunnsteologi og kirkelig praksis (10 stp)
Sannhet og forsoning i kjølvannet av statlig assimilasjonspolitikk og kolonisering har nå stor aktualitet. Flere sannhets- og forsoningskommisjoner har jobbet parallelt i Norge, Sverige og Finland, og kirkene er berørt. Hva betyr forsoning som teologi og praksis i møte med dette? Og hva kan vi lære av erfaringer fra Sør-Afrika og Canada?
KUN / VID Tromsø tilbyr høsten 2026 emnet «Forsoning som samfunnsteologi og kirkelig praksis» (10 stp). Emnet kan tas som en selvstendig enhet. Det er altså ikke krav om at du har tatt de to første emnene i studiet «Sannhet og forsoning som teologi og praksis».
Forsoning har siden 1990-tallet vokst fram som et internasjonalt samfunnsteologisk felt. Som del av samfunn rammet av konflikt og menneskerettighetsbrudd, har kirker i ulike deler av verden søkt trosbaserte svar på hvordan grupperelasjoner kan heles og samfunn gjenoppbygges. Hvordan kan internasjonale perspektiver styrke refleksjonen om forsoning som kirkelig teologi og praksis i Norge/Sápmi/Nordkalotten?
I Norge og Skandinavia har feltet vokst fram særlig knyttet til spørsmålet om forsoning mellom samene, kirken og majoritetsbefolkningen. Det som startet som en indrekirkelig samtale har nå fått bredere samfunnsnedslag; jamfør Sannhets- og forsoningskommisjonens (2018-2023) gransking av fornorskningspolitikken overfor samer, kvener/norskfinner og skogfinner i Norge.
I emnet lærer du om forsoning som transformativ prosess med utgangspunkt i urfolks og nasjonale minoriteters erfaringer og rettigheter. Emnet har et praksisnært fokus og bidrar til refleksjon omkring egen yrkesutøvelse og kirkens ansvar som sivilsamfunnsaktør, i lys av kommisjonens sluttrapport. Kompetanse i interkulturelle møter vektlegges. Dette innebærer kunnskaper, ferdigheter, holdninger og bevissthet om kulturelle forskjeller i normer, levemåte og verdensbilde, bl.a. i lys av kommunikasjons- og interseksjonalitetsteorier. Felles grunnproblemer og kontekstspesifikke tilnærminger blant ulike forsoningsteologier belyses, inkludert spørsmålet om avkolonisering. Dette sees på bakgrunn av kirkens tradisjonelle forsoningsteologier og forsoningspraksiser.
Hovedtemaer:
· Sosial og politisk forsoning som internasjonalt teologisk felt
· Kontekstspesifikke forsoningsteologier
· Forsoning som samfunnsteologi og kirkelig praksisfelt i Norge/Sápmi/på Nordkalotten
· Tradisjonelle kirkelige forsoningsteologier og forsoningspraksiser
· Flerkulturelle møter i forsoning i lys av kultur-, kommunikasjons- og interseksjonalitetsteorier
· Refleksjon om egen yrkesutøvelse og kirkens (egen institusjons) praksis, i lys av kommisjonens foreslåtte forsoningstiltak
Studieplan og emnebeskrivelse
For en nærmere beskrivelse av emnet med pensumliste og studieplan, se VIDs hjemmeside (lenke kommer her).
Organisering
Undervisningen er desentralisert, i stor grad nettbasert og basert på varierte arbeidsformer, inkludert digitalt kollokviearbeid. Én obligatorisk fysisk studiesamling i Oslo (3 dager fra kl 12 første dag til kl 12 tredje dag). Emnet avsluttes med en 5 dagers skriftlig hjemmeeksamen.
Viktige datoer
· 17. august, kl 09.00-12.00: Digital oppstartsamling på Zoom
· 30. august: Frist Arbeidskrav 1 (diskusjonstråd)
· 21. september, kl 09.00-10.00: Synkront digitalt kollokvieseminar
· 5. oktober: Frist asynkront digitalt kollokvieseminar
· 11. oktober: Frist arbeidskrav 2 (Litteraturkommentar)
· 20.-22. oktober: Fysisk studiesamling i Oslo m ekskursjon
· 2. november, Digital undervisning, 2 t
· 8. november: Frist arbeidskrav 3 (Faglig refleksjonsoppgave)
· 30. november – 4. desember: Hjemmeeksamen
Arbeids- og undervisningsformer
- Undervisning / forelesninger på campus og på nett
- Seminarer
- Skriftlige innleveringer
- Gruppearbeid
- Selvstudium
- Ekskursjon
Obligatoriske aktiviteter
- Undervisning i tre dagers fysisk samling og nettbasert (min 80 % tilstedeværelse).
- Tre arbeidskrav i læringsplattformen på til sammen 3000 ord +/-10 %.
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Fem dagers hjemmeeksamen. Vurderes til bestått/ikke bestått.
Fagmiljø og kursledelse
KUN/VID Tromsø har over mange år arbeidet faglig og vitenskapelig med sannhets- og forsoningsprosesser i berøringsflaten mellom kirke og samfunn i Sápmi og Norge. Undervisningen drar veksler på fagmiljøets erfaring med videreutdanning og forskning på tematikken forankret i komparative internasjonale perspektiver med vekt på Sør-Afrika og Canada.
Undervisningsteamet består av førsteamanuensis Tore Johnsen (emneansvarlig), universitetslektor Line M. Skum og førsteamanuensis Lovisa M. Sjöberg.
Opptakskrav
Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller annen grad eller utdanning på tilsvarende nivå av minimum tre års omfang, fra f.eks. historie, teologi, religionsvitenskap, pedagogikk/lærerutdanning, sosial-/samfunnsvitenskap, helsefag eller liknende.
Søkere som ikke oppfyller de ordinære opptakskravene, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
For spørsmål om opptak, kontakt opptaksleder Kristoffer Mällberg
Økonomi
Pris: ca. kr. 1000. Det kreves ikke studieavgift grunnet finansiering fra HK-dir. Studentene betaler kun ordinær semesteravgift, kopiavgift m.v. ved VID. Prisene for høsten 2026 er ennå ikke fastsatt.
Mesteparten av litteraturen er tilgjengelig digitalt og dekket av semesteravgiften. Ekstrautgifter til kjøp av et par bøker må påregnes. Det samme gjelder ekstrautgifter til lunsj og middag på fysisk studiesamling.
Søknad
Alle må søke om opptak på studiet i VIDs søknadsportal innen 1. juni 2026. Søknadsportalen åpner 15. mars.
Søknad om permisjon (arbeidsgiver): Ansatte i bispedømmene søker i tillegg om permisjon og støtte hos REU i eget bispedømme innen 15. mars 2025.
Søkere som ikke er prester, søker egen arbeidsgiver om studiestøtte og permisjon, eventuelt også stipend gjennom OU1-ordningen.
Kontakt
Faglige og praktiske spørsmål: Tore Johnsen, Mobil: 48991235. E-post: tore.johnsen@vid.no
Spørsmål om opptak på VID: opptaksleder Kristoffer Mällberg
