Fjerning av regler om registrering av tilhørige

Registrering av tilhørige krever etter dagens lovverk uttrykkelig samtykke fra de foreldre som har foreldreansvar, i tråd med personvernforordningen. Den norske kirke har ikke lenger tilgang til informasjon fra Folkeregisteret om foreldreansvar. En slik registrering vil dermed i praksis falle bort. I dag er det regulert i kirkeordningen og i regler for  inn- og utmelding at tilhørige skal registreres i medlemsregisteret og i underliggende regelverk. Kirkerådet foreslår derfor at disse reglene blir opphevet.

Opphevelsen av reglene knytter seg til selve registreringen. Kirkeordningens bestemmelse om at barn av medlemmer regnes som tilhørende Den norske kirke inntil de er myndige, foreslås beholdt.

Et utvalg høringsinstanser har fått tilsendt denne høringen, men alle menighetsråd og kirkelige fellesråd kan gi sine høringssvar.

Endringene vil etter planen vedtas av Kirkemøtet i september 2022.

Høringsfristen er 30. april, og høringssvar sendes til post.kirkeradet@kirken.no

Kontaktinformasjon for Kirkerådet

Besøksadresse: Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon: Mandag-fredag kl. 08.30-15.30

Du kan nå oss på tlf: 23 08 12 00 kl. 09.00-15.00.

Postadresse: Kirkerådet Postboks 799 Sentrum 0106 Oslo

Klikk her for å kontakte oss

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)