Liturgier for tredagershøytiden – skjærtorsdag, langfredag og påskenatt

Les høringssvarene her. (for å søke i dokumentet, trykk Ctrl f)

I 2011 vedtok Kirkemøtet en ny ordning for søndagens hovedgudstjeneste. Denne ble revidert i 2019, og tas i bruk i løpet av dette året.

Det har hele tiden vært planen å supplere denne ordningen med andre gudstjenester og liturgier for kirkeåret. Dette gjelder særlig for den stille uke og påsken.

Kirkerådet ønsker særlig kommentarer på det som er nytt i forhold til dagens gjeldende ordninger. Det gjelder for det første selve konseptet med tre gudstjenester som sees i sammenheng og fremtrer som en helhet. Herunder om navnet som er valgt på de tre dagene er passende. Dernest de alminnelige bestemmelsene og forslaget om en plan for påskefeiringen. Endelig gjelder det de enkelte nye og endrede liturgiske ledd som er foreslått. Høringsinstansene inviteres også til å kommentere andre sider ved forslaget.

For menigheter, og eventuelle andre instanser som ønsker det, gir høringsperioden også anledning til å prøve ut forslagene til nye ordninger i påsken 2021, i den grad dette lar seg gjennomføre av smittevernhensyn.

Svarene sendes inn elektronisk https://surveys.enalyzer.com?pid=b5t6kdn4

Spørsmålene som ligger i Enalyzer-skjema kan leses her, så er man forberedt før man fyller inn skjema.

Dersom man ønsker å gi lengre merknader enn det skjemaet gir rom for, kan disse sendes inn separat. Merk i tilfelle av i merknadsfeltet at det følger vedlagt en lengre kommentar.

Høringsfrist er torsdag 20. mai 2021.

Les høringssvarene som er levert inn elektronisk her. (for å søke i dokumentet, trykk Ctrl f)

Her er høringssvarene som er kommet inn skriftlig, utenom det elektroniske skjemaet:

Kontaktinformasjon for Kirkerådet

Besøksadresse: Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon: Mandag-fredag kl. 08.30-15.30

Du kan nå oss på tlf: 23 08 12 00 kl. 09.00-15.00.

Postadresse: Kirkerådet Postboks 799 Sentrum 0106 Oslo

Klikk her for å kontakte oss

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)