Regler for valg av menighetsråd og leke medlemmer til bispedømmeråd og Kirkemøtet (kirkevalgreglene), og tilhørende endringer i kirkeordningen

Kirkemøtet 2021 vedtok noen overordnede prinsipper for endringer av kirkevalgreglene, hvor det i hovedsak ble bestemt at ordningene fra kirkevalget i 2019 skal videreføres, med noen justeringer. Blant annet ble det bestemt at de reglene som direkte berører menighetsrådet, dvs. valg av menighetsråd og leke medlemmer av bispedømmeråd og Kirkemøtet, skilles ut til ett regelverk, mens regler for andre kirkelige valg skilles ut til egne regelverk. Kirkerådet har på bakgrunn av Kirkemøtets føringer utarbeidet konkrete forslag til regelendringer som nå sendes på høring.

Høringen er sendt til et utvalg av menighetsrådene og de kirkelige fellesrådene, men alle kan avgi høringsuttalelse. Høringsuttalelser er offentlige etter offentleglova og vil bli offentliggjort på kirken.no.

Kirkerådet oppfordrer alle høringsinstanser til å fylle ut et digitalt skjema for høringssvar, men det er også mulig å sende inn et høringssvar til Kirkerådets postmottak på post.kirkeradet@kirken.no.

Frist for å sende inn høringssvar var 20. april 2022.

Høringssvar

Kontaktinformasjon for Kirkerådet

Besøksadresse: Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon: Mandag-fredag kl. 08.30-15.30

Du kan nå oss på tlf: 23 08 12 00 kl. 09.00-15.00.

Postadresse: Kirkerådet Postboks 799 Sentrum 0106 Oslo

Klikk her for å kontakte oss

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)