Høring om instruks for Kirkerådet

Kirkerådet har sendt forslag til Instruks for Kirkerådet på høring til bispedømmerådene og KA.

Etter utskillingen av Den norske kirke fra staten kombinerer Kirkerådet to ulike roller: Kirkerådet er utøvende organ for hele trossamfunnet Den norske kirke, samtidig som rådet utgjør et styre i rettssubjektet Den norske kirke.

Kirkerådet har fått evaluert kontrollordningene i Den norske kirke, og PwC viser i sin evalueringsrapport at Den norske kirke i sin styringsmodell har to ulike styringslinjer, med ulik logikk. I forlengelsen av evalueringen har Kirkerådet sett grunnlag for i større grad å tydeliggjøre Kirkerådets rolle som styre for rettssubjektet Den norske kirke, sammenlignet med rollen Kirkerådet har som utøvende organ for trossamfunnet Den norske kirke.

I høringen ønsker Kirkerådet innspill til selve instruksforslaget og de materielle temaene som instruksen tar sikte på å regulere. Ut over de temaene som tas opp i forslaget til instruks, er det ikke ment å gjøre andre materielle endringer i gjeldende ordninger. En instruks for Kirkerådet vil etter forslaget bli vedtatt av Kirkemøtet. På dette grunnlaget kan Kirkerådet selv vedta supplerende bestemmelser for virksomheten Kirkerådet har ansvar for. Det er derfor lagt opp til at instruksen er på et overordnet nivå.

Høringen er åpen for alle som ønsker å uttale seg, og alle høringssvar er velkommen. Høringsuttalelser er offentlige etter offentleglova og vil bli publisert på kirken.no.

Høringsfristen var satt til 15. november 2023.

Last ned høringsbrev - Instruks for Kirkerådet

Vedlegg: Forslag til instruks for Kirkerådet

Høringssvar:

Kontaktinformasjon for Kirkerådet

Besøksadresse: Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon: Mandag-fredag kl. 08.30-15.30

Du kan nå oss på tlf: 23 08 12 00 kl. 09.00-15.00.

Postadresse: Kirkerådet Postboks 799 Sentrum 0106 Oslo

Klikk her for å kontakte oss

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)