Regler om ordning for felles menighetsråd for flere sokn

I en 15-årsperiode fra 2004 til 2019 har 155 sokn deltatt i forsøk med felles menighetsråd, totalt 66 forsøk.

Kirkemøtet vedtok i 2019 felles menighetsråd for flere sokn som fast ordning regulert i kirkeordningen. Dette er en særordning som forutsetter et frivillig samarbeid mellom flere sokn ved deres menighetsråd. De aktuelle sokn som er omfattet av en slik organisering må være i én og samme kommune.

Kirkemøtet har også presisert at et felles menighetsråd skal ha den samme myndigheten som ellers er lagt til menighetsrådet og at det skal etableres en godkjenningsordning med bispedømmerådet som godkjenningsinstans.

Kirkemøtet skal gi nærmere bestemmelser for ordningen. Høringen her omhandler disse bestemmelsene. De omfatter særlig etableringen, det felles menighetsråds sammensetning og ordningen for valg til det, sammensetningen av kirkelig fellesråd og hvordan et sokn kan gå ut av samarbeidet.

Høringsfristen er 1. september, høringssvarene sendes elektronisk til post.kirkeradet@kirken.no

Svarene er offentlige etter offentleglova.

Høringssvar

Menighetsråd og kirkelige fellesråd

Bispedømmeråd

Andre høringsinstanser

Kontaktinformasjon for Kirkerådet

Besøksadresse: Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon: Mandag-fredag kl. 08.30-15.30

Du kan nå oss på tlf: 23 08 12 00 kl. 09.00-15.00.

Postadresse: Kirkerådet Postboks 799 Sentrum 0106 Oslo

Klikk her for å kontakte oss

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)