Ungdommens kirkemøte 2023

Ungdommens kirkemøte ble arrangert på Sundvolden hotell 6-9.oktober 2023. Ungdommens kirkemøte er det høyeste demokratiske organet i Den norske kirke sitt ungdomsdemokrati.

Ungdommens kirkemøte 2023

Praktisk informasjon om Ungdommens kirkemøte.

Ungdommens kirkemøte består av to delegater fra hver av de 11 bispedømmene. En delegat og en observatør fra de kristne barne- og ungdomsorganisasjonene. To delegater og fire observatører fra Samisk ungdomsutvalg. Tre deltagere fra UKM på Kirkemøtet 2023, og to deltagere i valgkomiten for UKM 2023.

Alle medlemer av bispedømmeråd, Kirkeråd og Samisk kirkeråd som er født i 1993 eller senere er invitert som delegater.

Alle delegater og observarvatører må være medlem av Den norske kirke.

Program på Ungdommens kirkemøte.

Ungdommens kirkemøte startet fredag 6. oktober kl 14.00, og ble avsluttet mandag 9. oktober kl 14.00.

Program til delegatene og observatører er tilgjengelig på denne lenken.

For at Ungdommens kirkemøte skal være vedtaksdyktig er det viktig at alle delegater deltar gjennom hele programmet.

Protokoll fra Ungdommens kirkemøte.

PROTOKOLL UNGDOMMENS KIRKEMØTE 2023 kan lese på denne lenken.

Saker til Ungdommens kirkemøte 2023.

UKM 01/23 Konstituering og forretningsorden

Regler for gjennomføring av komite og plenum, samt valg av dirigentskap og  tellekorps.

Sakspapir: UKM 01/23 Konstituering og forretningsorden

Vedlegg: Regler for ungdomsdemokrati i Den norske kirke

UKM 01.1/23 Mandat valkomiteen

Ungdommens kirkemøte vedtar mandat for valkomiteen som består av to delegatar fra Ungdommens kyrkjemøte, samt et medlem av Den norske kyrkjes ungdomsutval.

Sakspapir: UKM 01.1_23 Mandat for valkomiteen 2024.pdf

UKM 02/23 Orienteringar

Alle ungdomsråd og organisasjoner orienterer om oppfølgningen av UKM saker fra 2022.

Sakspapir: UKM 02/23 Orienteringar

UKM 03/23 Val på Ungdommens kyrkjemøte

Valgkomiteen forbereder et valg av:

• 4 medlemmer Den norske kirkes ungdomsutvalg.
  • 3 deltagere til Kirkemøtet 2024.
  • 2 medlemmer av valgkomiteen 2024.

Sakspapir: UKM 03/23 Val på Ungdommens kyrkjemøtet 2023

UKM 04/23 Kirkelig mangfold i et kirkelig uenighetsfelleskap

Årets fokussak til Ungdommens kirkemøte 2023. Alle ungdomsråd og organisasjoner er bedt om å arbeide med denne i forkant.

Sakspapir: UKM 04/23 Kirkelig mangfold i et kirkelig uenighetsfellesskap

UKM 05/23 Ungdom og økumenikk

Sakspapir: UKM 05/23 Ungdom og økumenikk

Vedlegg: UKM 05_06 vedlegg rapport ungdom og økumenikk-satsing 2022.

UKM 06/23 Den norske kirkes forhold til barne- og ungdomsorganisasjoner

Sakspapir: UKM 06/23 - Forhold mellom Den norske kirke og de kristne barne- og ungdomsorganisasjoner

UKM 07/23 Ungdom og tvil

Sakspapir: UKM 07/23 Ungdom og tvil

UKM 08/23 Resolusjon om Sannhet- og forsoningskomisjonens rapport

Sakspapir: UKM 08_23 Resolusjon om sannhet og forsoning.

UKM 09/23 Valg av fokussak til Ungdommens kirkemøte 2024

Den norske kirkes ungdomsutvalg foreslår 3 saker som Ungdommnes kirkemøte kan velge mellom.

Sakspapir: UKM 09/23 Valg av fokussak 2024

Fokussak Ungdommens kirkemøte 2023.

Alle ungdomsråd og organisasjoner vil i forkant av Ungdommens kirkemøte arbeide med en sak, som ble valgt av Ungdommens kirkemøte som fokussak i 2022.

Les vedtaket til Fokussak til UKM 2023. Frist for å sende inn innspill var 15. mai 2023.

Kontaktinformasjon for Den norske kirke, Kirkerådet

Besøksadresse: Kirkens Hus Rådhusgata 1-3, Oslo Åpningstider resepsjon: Mandag-fredag kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse: Kirkerådet Postboks 799 Sentrum 0106 Oslo
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)