Ungdommens kirkemøte 2019

Ungdommens kirkemøte ble avholdt 4.-8. oktober på Hurdalsjøen Hotell på Øvre Romerike. Tema for UKM var «Nå spirer det frem».

Ungdommens kirkemøte 2019

Ungdommens kirkemøte utfordret seg selv og hotellet til å gjøre arrangementet så grønt som mulig. Det ble blant annet servert kortreist mat fra Hurdal økolandsby og det ble gjennomført så godt som uten bruk av papirer.

Les mer om Ungdommens kirkemøte her - og lik og følg Facebooksiden her

Protokoll

Fullstendig protokoll fra Ungdommens kirkemøte 2019

Saker

På UKM 2019 ble følgende saker behandlet:

UKM 1/19 Konstituering, statutter og forretningsorden

UKM 2/19 Orienteringer

UKM 3/19 Val

UKM 4/19 Rekruttering
Vedlegg: innspill oppdatert 20.09.19
På Ungdommens kirkemøte (UKM) i oktober 2018 ble det vedtatt at Rekruttering skulle være fokussak på UKM i 2019. Det er opprettet et rekrutteringsprosjekt i Kirkerådet, som avsluttes i 2021. Det er et behov for en rekrutteringsstrategi i Dnk som kan fortsette etter at prosjektperioden er over. Rekrutteringsprosjektet ønsker at UKM skal komme med innspill til hvordan denne strategien kan legges opp og hva den bør fokusere på.

UKM 5/19 Misjon
Helt fra de første kristne har det vært etablert en forståelse av at det å være kristen innebærer et oppdrag – en misjon – om å bære Guds kjærlighet til verden. Misjonens hvorfor går som en rød tråd gjennom hele Bibelen. Guds kjærlighet og frelse gjelder alle mennesker. Hva er misjon i dag? Hvordan deler vi tro, både der vi bor og globalt?

UKM 6/19 Ung diakoni – å være og å gjøre
Plan for diakoni i Den norske kirke er for tiden under revisjon og skal behandles på Kirkemøtet 2020. Målet med å ha diakoni oppe som en egen sak på Ungdommens kirkemøte i 2019, er å gi UKM anledning til å løfte sine perspektiver og anliggender inn i den pågående samtalen om hva som skal prege kirkens diakoni i tida som kommer.

UKM 7/19 Gudstjenester i konfirmasjonstiden
Det har i Nemd for gudstjenesteliv vært arbeidet med konfirmasjonstidens gudstjenester. Ufung har levert et høringssvar på vegne av ungdomsdemokratiet. UKM skal drøfte hva som kan være tjenlige metoder for å skape tilhørighet og fortrolighet med gudstjenesten, slik at de som er konfirmert også vil komme tilbake på gudstjenester etter konfirmasjonsdagen.

UKM 8/19 KIRKE2030
I 2030 markeres det at det er 1000 år siden slaget på Stiklestad og Norge ble et kristent land. Hvilke ønsker og drømmer har vi for kirken i 2030? Og hvordan kommer vi oss dit? Med denne saken vil Ungdommens kirkemøte sparke i gang det som blir en stor idedugnad i kirken på mange nivåer. Når vi ser mot 2030 kan vi anta at mye vil være likt, samtidig som kirken og samfunnet utfordres av at trender vi ser i dag forsterkes, og helt nye ting dukker opp.

UKM 9/19 Kirke på nett
I 2019 har Kirkerådet valgt «Kirke på nett» som ett av to satsingsområder. Ungdommens kirkemøte utfordres til å gi sitt perspektiv på hvordan Den norske kirke kan være kirke på nett. Arbeidsformen på denne saken blir en workshop, der det skal lages posters til sosiale medier. Så her er det rom for å være kreativ.

UKM 10/19 Regler for ungdomsdemokratiet
Vedlegg: Høringsnotat
Vedlegg: Forslag til regler for ungdomsdemokrati
Kirkemøtet 2019 vedtok at Den norske kirke skal ha en ungdomsstruktur bestående av regionale og nasjonale organer som skal gi unge i alderen 15–30 år mulighet til å medvirke i aktuelle saker regionalt, nasjonalt og internasjonalt i Den norske kirke. Regler for ungdomsdemokrati er foreløpig behandlet i Kirkerådets møte i juni. I etterkant ble saken lagt ut på høring og sendt blant annet til bispedømmerådene, ungdomsrådene og nå også Ungdommens kirkemøte. Vedtaket i denne saken blir UKM’s svar i denne høringsprosessen.

UKM 11/19 Forslag til fokussak 2020
Ungdommens kyrkjemøte skal ta stilling til kva saker som skal være fokussak på UKM neste år. Forslaga som er fremma i sakspapira er KLIMA – berekraftig kyrkje, DEBATTKLIMA – korleis snakkar vi om og til kvarandre? KYRKJE 2030 – og vegen dit. Det er også mogleg for delegatane å komme med forslag.

Kontaktinformasjon for Den norske kirke, Kirkerådet

Besøksadresse: Kirkens Hus Rådhusgata 1-3, Oslo Åpningstider resepsjon: Mandag-fredag kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse: Kirkerådet Postboks 799 Sentrum 0106 Oslo
E-post: post.kirkeradet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)