Lettlest om konfirmasjon

Her kan jeg lese og lære om konfirmasjon i kirken. Teksten er lett å lese.

Her kan jeg lese om konfirmasjon i Den norske kirke. Foto: Von/Den norske kirke.

Før jeg begynner å lese

På disse nett-sidene
kan jeg
lese og lære om 
konfirmasjon i Den norske kirke.

Hva er lett-lest?

Nett-sidene er skrevet med enkel tekst
og enkelt innhold.

Lange ord har fått binde-strek
for å gjøre ordene lettere å lese
og å forstå.

Meny

Jeg kan klikke på bildene for å lese mer:

 

Meny: Konfirmasjons-tiden | Konfirmasjons-dagen | Dåp | Tilrettelagt konfirmasjons-tid

 

Alle er velkommen
til konfirmasjon i kirken

Alle kan bli 
konfirmert i kirken.

Uansett om jeg 
tror på Gud, 
eller ikke tror på Gud.

Når jeg er konfirmant
kan jeg sammen med andre
finne svar
på mange viktige spørsmål.

Når jeg er konfirmant
får jeg oppleve mange nye ting.

Jeg får lære mer om Gud
og om meg selv.

Det viktigste er at jeg tenker på livet
og vil vite mer om kristen tro
og hva den kan bety for meg.

Jeg behøver ikke være kristen
for å konfirmere meg i kirken.

Hva som skjer på konfirmasjons-dagen

Konfirmasjonen skjer sammen med andre.
Det kan være mindre grupper,
men helst sammen med alle de andre
som skal konfirmeres.

I kirken får jeg øve på hva som skal skje
den dagen jeg skal konfirmeres.

Hvis jeg ønsker det,
kan du også øve på
det som skal skje i kirken flere ganger.

Det viktig jeg er trygg
den dagen jeg skal konfirmeres.

Jeg kan se filmen om Maria
sin konfirmasjon.
Der ser jeg hvordan
konfirmasjons ofte er i kirken.

Dåp og konfirmasjon

Jeg behøver ikke være døpt
for å være med på
å lære om konfirmasjon.

Men for å konfirmeres,
må jeg være døpt.

Om jeg ikke er døpt,
kan jeg bli det i løpet av konfirmasjonen.

Hvert år er det mange konfirmanter
som blir døpt før de konfirmeres. 

Når jeg blir døpt
blir jeg medlem av Den norske kirke.

Hva er dåp?

I Bibelen står det at dåpen
er Guds gave til oss mennesker.

Dåpen viser oss Guds kjærlighet
og at jeg som er døpt
er en del av kirken
og menigheten.

Tilrette-lagt konfirmasjons-tid

Konfirmasjonen skal tilrette-legges for alle,
også meg som har spesielle behov.

Spesielle behov kan være tegn-språk,
lett å komme frem med rullestol
eller ekstra god tid
og mindre grupper.

Det kan også være
kortere tid på samlinger
og lettlest informasjon.

Hvis jeg har behov for tilrette-lagt konfirmasjon
er det lurt å ta kontakt med noen i kirken
så tidlig som mulig.

Jeg kan selv ta kontakt med noen i kirken
eller be om hjelp av familien min 
eller andre som hjelper meg i hver-dagen.

Om denne nett-siden

Teksten på denne siden
er laget av Den norske kirke
i samarbeid med byrået Ridderne.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"