Kirkeårets bibeltekster

Hver søndag har et eget, fastlagt tema i kirken. Temaene er hentet fra Bibelens tekster. Disse tekstene leses under gudstjenesten i alle landets kirker. Les mer og finn søndagens tekst her.

Finn enkelt frem i Bibelen på bibel.no. Foto: Torsten Kiserud

Hva er søndagens tekst?

Se bibel.no for oversikt over søndagens bibeltekster.

Du finner også oversikt over kirkeårets tekster i PDF-format for årene fremover i Den norske kirkes liturgisamling.

Du finner dem under liturgier for hovedgudstjenesten på ressursbanken.no.

Hvilke bibeltekster leses i gudstjenestene i Den norske kirke?

Det leses normalt tre tekster i hovedgudstjenesten. Én av disse er fra Det gamle testamentet, én er fra Det nye testamentet (oftest fra et av brevene, kalles gjerne epistelteksten), og én tekst fra et av evangeliene.

Hvordan brukes bibeltekstene i gudstjenestene?

Temaene i tekstene følger utviklingen i kirkeåret. For å markere innholdet i de forskjellige dagene brukes også ulike bønner, salmer og utsmykning av kirkerommet. Det finnes tre ulike tekstrekker.

Tekstene leses i gudstjenestene i alle kirkene i Den norske kirke.

Tekstene er satt opp i den rekkefølgen de leses i gudstjenesten: først en tekst fra Det gamle testamentet, så en tekst fra Det nye testamentet utenom evangeliene – og til slutt evangelieteksten, som vanligvis er prekentekst.

Hva er fortellingstekst?

Det er også en fortellingstekst til de fleste kirkeårsdagene. De er felles for alle tre rekkene. Fortellingsteksten er tenkt brukt i stedet for de tre tekstene, for eksempel ved familiegudstjenester. Fortellingstekstene er merket med «F» i registeret bak i Bibelen (Bibel 2011) og i Tekstbok for Den norske kirke.