Kvenfolkets dag

Hyvvää kväänikansan päivää! Kvenfolkets dag markeres 16. mars hvert år. Les mer om dagen og hvordan den markeres i Den norske kirke her.

Motivet på det kvenske flagget er en solblomst, en «aurinkonkukka». Denne blomsten er funnet på eldre gjenstander i kvenske områder, benyttes stadig i kvensk kunsthåndverk. Foto: Den norske kirke.

Gratulerer med dagen! Onnee Kväänikansan päiväle! Kvenfolkets dag kalles også kvenenes nasjonaldag eller kväänikansan päivä. Kvenfolkets dag markeres 16. mars hvert år.

Se hva som skjer i kirken der du bor på skjerikirken.

Hvordan markeres kvenfolkets dag i kirken?

Flere kirker har arrangementer i anledning dagen, eller markerer dagen som en del av gudstjenesten. Oversikt over disse finner du på skjerikirken.no.

Det finnes mange måter å markere dagen på. Her er noen av dem. En markering kan for eksempel inneholde å

• si gratulerer med dagen på kvensk: Onnee kväänikansan päiväle!
  • delta på en feiring der du bor
  • heiser det kvenske flagget
  • delta på et arrangement i kirken der du får synge kvenske sanger eller be en bønn på kvensk språk
  • tenne et lys, be en bønn i en kirke der du bor eller på den digitale bønneveggen
  • be en kvensk bønn der du er, som velsignelsen eller Vår far
  • lytte til en andakt med kvenske ord og toner

Hvorfor markerer kirken kvenfolkets dag?

Kvenfolket er ett av de opprinnelige folkeslagene på nordkalotten og anerkjent som en av fem nasjonale minoriteter i Norge. Kvener bor spredt over hele landet, derfor er det naturlig at menigheter over hele landet markerer kvenfolkets dag.

Den norske kirke markerer kvenfolkets dag og står sammen med gode krefter over hele verden i arbeidet med å løfte urfolks verdighet, livsvilkår og rettigheter. Dette er forankret i kirkens eget tros- og verdigrunnlag.

Hvordan oppstod kvenfolkets dag?

Datoen er valgt på bakgrunn av den første organiseringen av kvenene ved etableringen av den første organiseringen av kvener. Dette ble gjort gjennom etableringen av lokallaget Ruijan kväänit – Pyssyjokilaiset Norske kvener – Børselv i 1984.

Den kvenske språkdagen 26. april er også en viktig dag. Datoen er valgt fordi det kvenske språket ble offisielt anerkjent som regions- og minoritetsspråk i Norge på denne dagen i 2005.

Lytt til andakt på Kvenfolkets dag

Marker dagen med å lytte til ord og toner fra Bispegården i Tromsø. Biskop Olav Øygard holder andakt, vi ber bønner og lytter til kvenske toner.

Andakten er fra 2021.

Lytt til eller be en bønn på kvensk

Be en bønn på kvensk.

Lytt til velsignelsen på kvensk. Klikk her.

Les bønnen Vår far selv i teksten under eller lytt til lydfil ved å klikke her

Isä meiðän
Isä meiðän, joka olet taivhaassa!
Pyhitetty olkhoon sinun nimi
Likenytkhöön sinun valtakunta
Tapattukhoon sinun tahto
Niin maassa, niinko taivhaassaki