Maria budskapsdag

Maria budskapsdag er en av kirkens høytidsdager. Dagen er også kjent som Marimesse, Maria bebudelse eller Herrens bebudelse.

Mariabilde av den rumenske kunstneren Mariana Lepadus. Gjengitt med tillatelse.

Hva er Maria budskapsdag?

Maria budskapsdag er en høytidsdag i kirkeåret som markerer hendelsen fra Bibelen da erkeengelen Gabriel kom til jomfru Maria og varslet om Jesu fødsel. Bibelfortellingen om da Maria fikk budskapet om Jesus står i evangeliet etter Lukas, i kapittel 1, vers 26-56.

Maria budskapsdag kalles også Marimesse, Maria bebudelse eller Herrens bebudelse.

Når er Maria budskapsdag?

Maria budskapsdag har opprinnelig blitt feiret 25. mars, ni måneder før jul.

I kirkeåret legges markeringen til den søndagen som faller mellom 22. og 28. mars, med unntak av de år da denne søndagen er Palmesøndag eller Påskedag. I så fall legges Maria budskapsdag til 5. søndag i faste

Høytidsdagen er blitt feiret siden rundt år 350, og har blitt feiret på datoen 25. mars siden ca. år 700.

Tente lys i kirken

Hvordan feirer Den norske kirke Maria budskapsdag?

Maria budskapsdag er en høytidsdag i kirkeåret, og blir markert i gudstjenester over hele landet. Her brukes bibeltekstene om da jomfru Maria fikk budskapet om Jesu fødsel.

Finn en gudstjeneste nær deg på skjerikirken.no.

Dagen er en festdag midt i fastetiden. Den fiolette fargen som er den liturgiske fargen i denne tiden, blir på Maria budskapsdag avløst av festens hvite farge.

Hva står det om da Maria mottok budskapet om Jesus i Bibelen?

Bibelen forteller om da erkeengelen Gabriel kom til jomfru Maria og varslet om Jesu fødsel. Bibelfortellingen om da Maria fikk budskapet om Jesus står i evangeliet etter Lukas, i kapittel 1, vers 26-56.

I versene 46-55 står også Marias lovsang (på latin Magnificat). «Min sjel opphøyer Herren!». Teksten er en av Bibelens vakreste sanger. Her står Maria med den jødiske tradisjon i ryggen, på terskelen mellom Det gamle og Det nye testamentet.

Engelen Gabriel gir Maria bud om at hun skal bli mor til Jesus. Denne hendelsen kaller man Marias bebudelse. Maleri av Fra Angelico (Foto: Wikimedia Commons)Engelen Gabriel gir Maria bud om at hun skal bli mor til Jesus. Denne hendelsen kaller man Marias bebudelse. Maleri av Fra Angelico (Foto: Wikimedia Commons)

Gjennom århundrene har Marias lovsang vært gjenstand for mange ulike kunstneriske tolkninger. Komponister og kunstnere blir fremdeles inspirert av denne poetiske teksten.

Som Gudeføderske, slik det heter i kirkens bekjennelse, er Maria kirkens mor, håpets og smertens mor. Hun er et forbilde for alle de troende. Engelen hilste henne med: «Frykt ikke!». Maria grep til sangen som redskap for å bekjempe sin egen frykt. Det har mennesker gjort i alle tider. Sang er livsmestring, sang er håp, for livets skyld.