Anbefaler å fjerne adgang til å vektlegge samlivsform

Etter at høring er gjennomført er det Kirkerådet sin anbefaling at tilsettingsorganer i Den norske kirke ikke skal ha adgang til å vektlegge likekjønnet samlivsform ved tilsetting. Kirkemøtet skal behandle saken i august.

Kirkens mønster med mange små elementer som kors, hjerte, vanndråpe med mer.

Kirkerådet behandlet sak KR 51/23 Adgang til å vektlegge samlivsform ved ansettelse på sitt møte 25. mai. Rådet vedtok sin anbefaling til Kirkemøtet: At tilsettingsorganer i Den norske kirke ikke skal kunne forskjellsbehandle jobbsøkere på grunn av likekjønnet samlivsform.

Det er Kirkemøtet, kirkens øverste demokratiske organ, som gjør vedtak i saken i august.

Tilsettingsorganer i Den norske kirke kan i dag vektlegge likekjønnet samlivsform ved tilsetting i visse stillinger. Blant de elleve bispedømmerådene som i dag tilsetter prester, er det kun ett som benytter denne muligheten.

I desember 2022 sendte Kirkerådet et forslag på høring om at tilsettingsorganene i Den norske kirke ikke skal benytte denne muligheten.

Det kom inn 155 høringssvar. De fleste svarene kom fra menighetsråd (57) og privatpersoner (46). Blant menighetsrådene var det et klart flertall som støttet forslaget, mens det blant privatpersoner var et klart flertall som var uenige i forslaget. Også blant fellesråd, bispedømmeråd og organisasjoner er det et klart flertall som støtter forslaget.

Vedtaket i saken ble:

Kirkerådet anbefaler Kirkemøtet å treffe følgende vedtak:

Den norske kirke skal ikke benytte seg av unntaket i diskrimineringslovverket til å forskjellsbehandle søkere på grunn av likekjønnet ekteskap. Tilsettingsorganer i Den norske kirke skal derfor ikke forskjellsbehandle søkere på grunn av likekjønnet samlivsform.

Vedtatt med 12 mot 2 stemmer.