Avduking av Rose-statue

En statue av biskop Rosemarie Köhn avdukes utenfor domkirken på Hamar med en folkefest lørdag 20. mai kl 14:00. Det er på dagen 30 år etter at Rosemarie Köhn ble Norges og Nordens første kvinnelige biskop.

Hamar Biskop  Ole Kristian Bonden og daglig leder for Biskop Roses stiftelse Arve Juritzen viser hvor statuen av Biskop Rose avdukes lørdag 20. mai.

Rosemarie Köhn understreket at "ingen tro er for liten". Jeg håper statuen kan minne folk om nettopp dette.

Det sier biskop Ole Kristian Bonden som gleder seg til å se den ferdige statuen, og håper at kirkebakken blir full av folk den 20. mai.

For noen år siden så jeg en kåring av Norges 100 viktigste kvinner og der var ikke Rose med, det tente en gnist. Rose åpnet kirken slik at alle følte seg velkommen og hun brøytet vei for likhet og kjærlighet og nådde både troende og ikke troende. Hennes gjerning er fortsatt viktig for et bedre samfunn for alle, derfor er stauten nødvendig, vi må ha Rose med oss inn i fremtiden.

Det sier Arve Juritzen som sammen med Roses ektefelle Susanne Sønderbo tok initiativ til statuen for tre år siden. Statuen er laget av billedhugger Merete Sejersted Bodtker, utført i bronse og med en sokkel i granitt fra Iddefjorden i Østfold.

De opprettet Biskop Roses stiftelse som har samlet inn penger til å finansiere statuen. Over 100 privatpersoner har gitt bidrag i tillegg til hovedfinansieringen som kommer fra Den norske kirke, Christen Sveaas og Kistefos as, Kultur- og likestillingsdepartementet, Innlandet fylkeskommune og Hamar kommune som har utført grunnarbeidet og byr på kringle og kaffe etter avdukingen.

Kommer til avdukingen

Statuen avdukes av tidligere statsråd Gudmund Hernes og Roses grandniese Vilde Johannessen. Det var Hernes som trosset mange sterke meninger og utnevnte Norges første kvinnelige biskop med ordene «Tiden er moden. Anledningen er her. Beslutningen er fattet.» Før avdukingen blir det et kulturarrangement i domkirken med musikk, sang og taler.

De som deltar er: Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen, Preses Olav Fykse Tveit, leder av Kirkerådet Kristin Gunleiksrud Raaum, biskop Ole Kristian Bonden, ordfører Einar Busterud, tidligere statsråd Gudmund Hernes, domkantor Trond Våge, solist Kristine Våge, gitarist Simen Skrebergene, Hamar domkor, Amabile barnekor, leder ved Likestillingssenteret på Hamar Goro Ree-Lindstad, ektefelle Susanne Sønderbo, Dr. Heinz Walter Knackmuss, leder av Biskop Roses stiftelse Arve Juritzen, leder av Hamar domkirkes menighetsråd Solveig Seem, Rosemarie Köhns grandniese Vilde Johannessen.

Arrangementet og avdukingen er åpent for alle og avrundes med folkefest på kirkebakken.