– Et fantastisk fellesskap

Kirkenes verdensråd består av 350 medlemskirker fra hele verden. Forrige uke møttes sentralkomiteen for første gang siden pandemien. Den norske kirkes medlem i komiteen forteller om gode diskusjoner og fine opplevelser.

Marianne H. Brekken (til venstre) og Berit Hagen Agøy (til høyre) sammen med ny generalsekretær i Kirkens verdensråd Jerry Pillay (i midten). Foto: Kirkerådet/Den norske kirke

Den norske kirke er en del av den verdensvide kirke. Kirkenes verdensråd (KV) er et globalt fellesskap med 350 medlemskirker.  Forrige uke var sentralkomiteen i KV samlet i Genève.

Ny generalsekretær

– Den norske kirke gratulerer Jerry Pillay som ny generalsekretær i Kirkens verdensråd (KV). Han er en godt kvalifisert leder med lang erfaring i internasjonalt kirkesamarbeid, sier preses Olav Fykse Tveit, som ser fram til å samarbeid med sin etterfølger i sjefsstolen i KV.

Sørafrikaneren Pillay blir den niende generalsekretæren siden rådet ble grunnlagt i 1948. Fram til april 2020 ble KV ledet av Olav Fykse Tveit, som da ble utnevnt til preses i Den norske kirke. Pillay tilhører Uniting Presbyterian Church og er dekan ved fakultetet for teologi og religion ved Universitetet i Pretoria. Han starter i jobben som generlsekretær i januar 2023.

Fantastisk fellesskap

Kirkenes verdensråd har 350 medlemskirker, innenfor den ortodokse, protestantiske og anglikanske tradisjonen, med til sammen om lag en halv milliard medlemmer. Dette er det bredeste globale og økumeniske fellesskapet som finnes. KV har et nært samarbeid med kirker som ikke er medlemmer, slik som Den katolske kirke og en del mer karismatiske kirker, samt med andre økumeniske organisasjoner.

På grunn av pandemien er det fire år siden sentralkomiteen sist møttes, KVs høyeste organ mellom generalforsamlingene som har 150 medlemmer.

– Dette er et fantastisk fellesskap, sier Marianne H. Brekken, som er Den norske kirkes medlem i Sentralkomiteen.

– Her møtes vi som likeverdige kristne med et felles ansvar for å utføre Kirkens oppdrag i verden. Vi kommer fra veldig ulike teologiske tradisjoner, kulturer og levekår. Det er ikke lett å håndtere et så stort mangfold når vi snakker om krevende saker som krig, klimakrise, seksualitet og maktrelasjoner. Men sentralkomiteen arbeider konsensusbasert og har en evne til å forsone mangfoldet og komme fram til gode beslutninger som alle kan stille seg bak.

Krigen i Ukraina

Årets møte var preget av krigen i Ukraina. Den russiske-ortodokse kirke er KVs største medlemskirke.

– Det var ingen stemning for å suspendere den russiske kirken, forklarer Brekken. Tvert imot, ønsker man å bevare kirken i det økumeniske fellesskapet.

– Samtidig som sentralkomiteen tok tydelig avstand fra krigen, vektlegger man at KVs rolle er å være et fellesskap og en arena for dialog og åpne samtaler. Dette er ekstra viktig når medlemskirkene er i land med krig og kriser.

Møtet vedtok en uttalelse om Ukraina som også Den russisk-ortodokse kirke stilte seg bak.

Sentralkomiteen vedtok også uttalelser blant annet om klimakrisen og situasjonen for kristne i Israel og Palestina.

Alle uttalelsene kan du lese her på nettsidene til Kirkenes verdensråd (oikoumene.org).