Når overgrep skjer

Menighetene i Den norske kirke har rutiner for hvordan man går fram når overgrep har skjedd.

Det skal finnes egne beredskapsplaner mot seksuelle overgrep på alle nivåer i kirken. Det finnes også mye ressursmateriell til bruk i beredskapsarbeidet.

Det finnes en egen veileder for arbeidsgivere på hva de skal gjøre hvis en ansatt blir mistenkt eller anklaget for seksuelle overgrep. Den norske kirke kan innhente politiattest ved nyansettelser. Attesten sier om man tidligere har vært dømt for overgrep.

Arbeidstaker skal i utgangspunktet varsle nærmeste overordnede. Er nærmeste overordnede involvert i det kritikkverdige forholdet det varsles om, kan det varsles til rådsleder/styreleder, verneombud eller tillitsvalgt.

Hvis du vil melde en bekymring, finner du noen du kan snakke med blant kontakter.

Har du opplevd seksuelle overgrep eller krenkelser, eller har du mistanke om at noen krenker andres grenser? Den norske kirke har etablert en beredskap med personer en kan henvende seg til hvis en ønsker hjelp til avklaring og eventuelt til å formidle hva en har opplevd. Din henvendelse vil bli håndtert med respekt og i henhold til personvernet. Du kan selvfølgelig henvende deg anonymt.