Avskjed med biskop Solveig

Solveig Fiske ble fra 1. november 2022 biskop emerita Solveig Fiske. Vi har samlet bilder, hilsener og avskjedstaler på denne siden.

Biskop Solveig Fiske går av etter 16 år som biskop i Hamar bispedømme. Foto: kirken.no

Biskop Solveig Fiske fylte 70 år 26. oktober 2022.

Hilsener i forbindelse med hennes avgang

Jubilanten feiret dagen med gudstjenesten «Messe for verdighet» i Hamar domkirke. Det ble hennes siste oppdrag som biskop.

Solveig Fiske har gjennom 16 år som biskop stått opp for likestilling, rettferdighet i samfunnet og for mangfold i Den norske kirke. Hun har også vært en sterk stemme mot vold og seksuelle overgrep. Hun gikk av etter fylte 70 år den 1. november.

Slik tok vi avskjed

Hamar domkirke var fylt til siste benkerad under avskjedsgudstjenesten  søndag 23. oktober.

I sin preken mante biskopen til å stå sammen om å skape fellesskap og forebygge utenforkulturer. Hun viste til Jesus sin sterke tilknytning til barna, til de minste og mest sårbare.

Du leser biskopens preken her

Preses holdt sin tale til biskopen i forbindelse med avskjedsgudstjenesten:

"- Du har vist korleis kvinner i leiarroler kan og vil bidra til endringar som styrkjer kvinners stilling og frimod til å fylle oppgåver i kyrkja, og vore ein inspirasjon og førebilete for mange.

Du har også vist at alle kan få vere med og oppleve seg som del av ei opa og tenande folkekyrkje, der det er bruk for oss slik vi er og som den vi er i tenesta med å formidle evangeliets budskap til alle."

Du leser talen fra preses her

Preses tale stort.jpg

Preses holdt sin tale i koret direkte til biskop Solveig.

Øvrige taler i forbindelse med avskjeden

Mange gode ord ble sagt til biskopen i forbindelse med avskjedsgudstjenesten.

Morten Stensberg fra Presteforeningen roste biskopen for å ha vært "Et plaster på manges sår."

Les Presteforeningen sin tale her

Takk fra Hamar bispedømmeråd

Biskop Solveig hadde sitt siste møte med Hamar bispedømmeråd torsdag 20. oktober. Her ble hun takket av med gave og hilsener fra rådet.

Bildekavalkade fra avskjeden med Bispedømmerådet

Bispedømmerådets leder Gunhild Tomter Alstad avsluttet sin tale slik:

- Du gjør oss stolte over å komme fra Hamar bispedømme. Du er et sterkt og tydelig forbilde. Takk for at du har virkeliggjort og realisert visjonen vår «Hellige rom for alminnelige liv.»

Les hele talen fra lederen av bispedømmerådet her

BDR-leder takker.JPG

Alle foto: Jorun Vang / Hamar bispedømmekontor