Biskopens stedfortreder

Domprost Kirsten Almås fungerer som biskop i Hamar bispedømme i biskopens fravær. Hun er biskopens faste vikar når biskopen har ferie, permisjon eller i forbindelse med sykdom.

Domprost Kirsten Elisabeth Almås fungerer som biskop i biskopens fravær. Foto: Hamar bispedømme

I særskilte tilfeller kan domprosten bemyndiges til å utføre bispetjeneste. Det gjelder for eksempel

• gjennomføring av visitas
  • vigsling til kirkelig tjeneste
  • gi tjenestebrev til kirkelig ansatte.

Domprosten kan ikke ordinere til prestetjeneste, men kan be en annen vigslet biskop om å gjøre det. Det er denne biskopen som da skal vurdere kandidatens skikkethet, og treffe beslutning om ordinasjon.

Kirsten Almås (f. 1959) er utdannet Cand Theol fra Universitetet i Oslo i 1989. Hun kom til stillingen som domprost i Hamar fra prosteembetet i Hadeland og Land prosti.

I tillegg til arbeidshverdagen har hun engasjert seg i frivillig arbeid for kirken der hun særlig er opptatt av kunst og likestilling. Hun leder kirkerådets utvalg for kjønn og likestilling, og er leder for Nordisk Ekumenisk kvinnokomité.

Når det gjelder kirkekunst, var Almås med i faggruppen som utarbeidet nytt regelverk for stolaer og kirketekstiler, og ledet også fagrådet for kirkekunst i Nidaros. Hun er også medlem av fagrådet for kirketekstiler og kirkeinventar i Hamar bispedømme.