Vigsling

Når du vigsles til kirkelig tjeneste, bekrefter kirken at du er gitt et oppdrag til å utføre en særskilt tjeneste for fellesskapet. Den norske kirke vigsler prester, diakoner, kateketer og kantorer.

Berit Kristin Klevmoen ordineres til prest i Den norske kirke. Foto: Hamar bispedømmeråd 2018

Selve vigslingen er en kirkelig handling som skjer i rammen av en gudstjeneste. Vigslingen forrettes vanligvis av biskopen i det bispedømmet vedkommende skal arbeide.

For å bli vigslet må du

• Ha fullført relevant utdanning (eller fått dispensasjon fra kravene til utdanning). Som prest må du i tillegg ha fullført praktikum
  • Være tilsatt i en ordnet kirkelig stilling som krever vigsling
  • Ha gjennomført Veien til vigsling (VTV)

Vigsling er også en offentlig handling som innebærer betydelige forberedelser. Biskopen har ansvar for å godkjenne hvem som kan vigsles. Gjennom vigslingen får du som arbeidstaker de nødvendige fullmakter for å utføre din profesjonstjeneste. Du avlegger et løfte, og under håndspåleggelse og bønn blir du overgitt til Gud, med bønn om at han ved sin Ånd må hellige og utruste deg til tjenesten. Du vigsles til en livslang tjeneste, selv om arbeidsforhold vil kunne endres, og en gang ta slutt.

Søk vigsling

Er du tilsatt som prest i Hamar bispedømme, tar du kontakt med din stedlige prost.

For alle andre som ønsker å bli vigslet til prest, kantor, diakon eller kateket, søker du digitalt gjennom vår sikre e-posttjeneste.

I tittelfeltet skriver du: Til Hamar biskop - søknad om vigsling

Søknaden må inneholde

• Vitnemål fra studier - embetseksamen - praktikum
  • Dåpsattest
  • Bekreftelse på gjennomført Veien til vigsling
  • CV
  • Bekreftelse på stilling/arbeidsforhold (arbeidskontrakt eller bekreftelse fra arbeidsgiver

Du vil bli innkalt til samtale med biskopen før vigsling. Før samtalen skal du levere en kortfattet tros- og livshistorie til biskopen som forberedelse til samtalen i tillegg til en kort refleksjon over vigslingsløftene. Det er biskopen som vurderer om du er skikket for tjenesten, og tar beslutningen om vigsling. Dato og sted for seremonien bestemmer du i samråd med stedlig prost og biskop.

Godkjenning av stola

Du må også søke biskopen om godkjenning av stola. For dette finnes det en egen veileder. Søknad om godkjenning av stola sendes til hamar.bdr@kirken.no

Ved spørsmål om søkeprosessen eller annen tilknytning til bruk av stola kan du kontakte kirkefagsjef (kontaktinformasjon under).

Jobb hos oss

I Hamar bispedømme har vi store muligheter til arbeid for deg som ønsker deg ut i vigslet tjeneste. Om ikke vi har ledige stillinger ute akkurat nå, vil vår personalsjef kunne hjelpe deg med informasjon om stillinger som kommer.

Les mer om jobbmuligheter i Hamar bispedømme

Velkommen til oss!

Biskop Ole Kristian Bonden ser frem til å bli bedre kjent med deg. Foto: Lars Martin Bøe