Ny biskop til Hamar

Hamar bispedømme vil få ny biskop når biskop Solveig går av i høst etter fylte 70 år. Nominasjonsprosessen er under arbeid, og alle som ønsker det har hatt mulighet til å foreslå kandidat.

Biskop Solveig går av med alderspensjon høsten 2022. Du kan foreslå hennes etterfølger. Foto: Hekta

Hamar bispedømmeråd har startet arbeidet med å få på plass en ny biskop.

Biskop Solveig blir 70 år i høst, og takkes av med avskjedsgudstjeneste 23. oktober. Ny biskop tilsettes 11. november.

Det er sendt ut elektronisk brev til alle medarbeidere i Hamar bispedømme, både fellesrådsansatte og ansatte i rettssubjektet.

Brevet leser du her

Prosess for å tilsette ny biskop

Et bispeskifte er en høytidelig, omfattende og demokratisk prosess i Den norske kirke. Mange instanser har ulike roller i prosessene frem mot tilsetting. Prosessene involver forslag på navn til kandidater, nominasjonen av kandidater, rådgivende  avstemming og til slutt tilsetting av ny biskop i Hamar.

Hamar bispedømmeråd har frist til 25. august 2022 med å nominere inntil 5 kandidater til stillingen som biskop.

Etter rådets nominasjon åpnes det for å stille supplerende kandidater. Regler om nominasjon finner du her

Rådgivende avstemming

Alle som skal ha den nye biskopen som arbeidsgiver og tilsynsansvarlig skal kunne si sin mening. 154 menighetsråd, ungdomsrådet, 123 prester i tillegg til vigslede kateketer, diakoner og kantorer (23) i bispedømmet skal avgi stemmer. Det gjelder også prostene i de øvrige bispedømmene, representanter fra teologiske utdanningsinstitusjoner, representanter fra Ungdommens kirkemøte og Samisk kirkeråd, tilsammen 98 nasjonale stemmer.

Til sammen deltar flere hundre i den rådgivende avstemningen og samler seg om 398 stemmer som avgjør hvilke tre av de nominerte kandidatene som skal være med videre i prosessen.

Slik ser prosessen ut skjematisk:

Prosess skjematisk.jpg

93 kandidater foreslått!

Hamar bispedømmeråd har bedt om innspill til kandidater som kan nomineres. Alle som vil, har kunnet komme med forslag.

Forslag må grunngis. Kandidaten må oppfylle kvalifikasjonskravene for tilsetting som menighetsprest.

Her kan du lese hva en biskop jobber med

Fristen for å sende inn forslag er nå ute.