"-Samledelse er som en mystery box - vi vet ikke helt hva det er"

Fagdirektør Harald Askeland fra KA snakket om å gå på oppdagelsesreise inn i noe nytt når han holdt innlegg for kirkeverger og proster på Hafjell hotell i Øyer 24. april!

To arbeidsgiverlinjer skal lede sammen. Samledelse er det nye ordet som skal fylles med innhold.  Foto: Hamar bispedømmeråd

Samledelse: Sammen om å lede 2.0

"- Hva skal dette bety for oss?", spurte stedfortredende leder for Kirkevergelaget Aud-Karin Hovi da hun innledet dagen for lederne av begge arbeidsgiverlinjene i Hamar bispedømme. Hun snakket om tema for dagen, "Samledelse".

Aud-Karin Hovi ledet dagen med glimt i øyet, og sammen med biskopen ble det satt en god stemning for dagen. Foto: Hamar bispedømmeråd.

Ukjent farvann

Harald Askeland fra KA var invitert til å snakke om hvordan kirken i Hamar bispedømme skulle følge opp kirkemøtets intensjon om økt samarbeid og samordning formulert som samledelse.

"- Begrepet "samledelse" er rett og slett et nytt fenomen, sa Askeland og utfordret forsamlingen på å oppdage en ny veg sammen, som en oppdagelsesreisende; - Det ble sagt om Christoffer Columbus, at da han dro ut visste han ikke hvor han dro, da han kom fram visste han ikke hvor han var. Men - han hadde noe ville ideer om hvorfor han gjorde som han gjorde og noen antakelser om hvordan alt var, Introduserte Askeland.

Han gikk igjennom premissene, viste andres erfaringer og ulike modeller for hvordan en samledelse kunne fungere. Så delte deltakerne seg inn i grupper for å se på utfordringer og forslag til løsninger lokalt.

Foredraget til Askeland finner du her.

Samhandling i praksis

Det viste seg at gruppene var ganske samstemte når det gjaldt å definere utfordringer og løsninger. De fleste poengterte at tett kontakt mellom prost og kirkeverge var viktig for å bygge tillit. Gjensidig informasjon og forventningsavklaring ble også trukket fram som suksesskriterier, sammen med kanskje det viktigste, å gå inn i dialogen med god vilje.

Utfordringen for de fleste prostiene i Hamar bispedømme er store avstander, noe som også gikk igjen når de skulle definere utfordringene. Det var lettere med samhandling der prost og kirkeverge satt fysisk sammen, enn der det var lange avstander imellom der ofte den stedlige soknepresten ble kirkvergens nærmeste medarbeider. Se bildekarusell under for stedlige innspill.

God kommunikasjon mellom prost og kirkeverge gir et større handlingsrom, var erfaring fra Solør, Vinger og Odal prosti. Foto: Hamar bispedømmeråd.

Appell for samhandling om åpne kirker

Biskopen hadde en sterk oppfordring til forumet til slutt om å ha åpne kirker, både til sommeren og ellers hele året.

NYTT KURS FOR FRIVILLIGHET OG SAMSKAPING

Emnet "Frivillighet og samskapning i menighet og lokalsamfunn" skaper rom for å reflektere over hvordan frivillig engasjement kan se ut i og omkring menigheten – og for å jobbe med det i praksis.

Det er en bred målgruppe for kurset: frivillige, tillitsvalgte (menighetsråd) og ansatte som jobber med frivillige. De fysiske samlingene blir på Hamar og de suppleres med digital undervisning.

Datoene for samlingene er 4.-5. september d.å. og 15.-16. januar 2025. Bortsett fra semesteravgiften er undervisningen gratis, i tillegg kommer tid og eventuelle utgifter til reise.

Søknadsfristen er 15. juni.

PROGRAMMET FOR DAGEN

Kl. 09.00 Ankomst, kaffe og mingling

Kl. 09.30 Åpning og presentasjonsrunde v/ biskop Ole Kristian Bonden og stedfortredende leder i kirkevergelaget Aud-Karin Hovi.

Kl. 09.45 Samledelse: Sammen om å lede 2.0?

v/ Harald Askeland, Hovedorganisasjonen KA

Kirkemøtevedtaket og intensjonen om økt samarbeid og samordning, formulert som samledelse, gir grunnlag for å avklare ansvar og utforske mulightene for ledelse av den samlede virksomheten i menighetene. Askeland vil gå igjennom premissene, peke på erfaringer fra forskning og praksis, samt invitere til en refleksjon for videre samtale om nødvendige avklaringer og mulighetsrommet for samordnet ledelse i menigehet og kirke.

Kl. 12.00 Lunsj

Kl. 13.00 REvidert brosjyre for samarbeid i Hamar bispedømme

Kl. 14.00 Informasjon v/ biskop Ole Kristian Bonden, stiftsdirektør Freddy Knutsen og leder i kirekvergelaget Tore Ellefsen

Kl. 14.30 Slutt

Komiteen: Lars Erlend Kielland (Bispedømmerådet), Aud-Karin Hovi og Amund Gillebo (Kirkevergelaget).