Her er den nye studenpresten

- ingen problemer er for store og ingen for små, sier Elisabeth Strøm. Over nyttår begynner hun som studentprest ved Høgskolen i Innlandet.

Elisabeth Strøm begynner som studenprest ved Høgskolen i Innlandet Foto: Privat

Elisabeth Strøm søkte jobben som studentprest fordi hun ville jobbe med ungdom. -  Mange studenter er nye og usikre på et sted, er i en spennende utvikling og trenger noen å snakke med, sier Elisabeth. Hun gleder seg til å bidra med samtalekompetanse, erfaring og tilstedeværelse til alle studenter.

Hun kommer fra Skjetten, er 47 år, har en sønn på 20 og en kjæreste. Hun studerte i Oslo og kom til Hamar da hun ble ordinert i januar 2000.

I Hamar har hun jobbet som faglig veileder på Senter mot seksuelle overgrep i 12 år. Nå vender hun tilbake til en prestetjeneste der hun får god bruk for samtaleerfaringen hun har opparbeidet seg.

Hun ble tilsatt som studenprest av Hamar bispedømmeråd i deres møte 13. september 2022.

Her finner du oversikt over flere nylig tilsatte prester

- Som prest ønsker jeg å formidle at Gud er kjærlighet og rommer alt og alle. Vi har et sted å gå med livene våre uansett hvordan vi har det. Det er viktig å ha et sted der man blir tatt i mot og akseptert for den en er uavhengig av historien og erfaringene man bærer på sier hun.

Annerledes måte å være prest på

Hun regner med å måtte arbeide på en annen måte enn hun tidligere har gjort som prest. At hun må bli kjent med høgskolen og miljøet der, finne sin rolle og sin plass i et system som ikke er en menighet.

- Når jeg begynner vil det være viktig å gjøre meg kjent, med høgskolen, med kollegaer og med oppgavene. Studentprest er en annerledes måte å være prest på som jeg ikke har prøvd, så det blir veldig spennende!

På fritiden liker hun å være sosial, med sønnen, kjæresten eller venner. Hun er veldig glad i å reise og å gå tur. Kulturopplevelser, konserter og teater er hun veldig glad i. Hun liker å synge og lese, selv om det dessverre kommer høyt opp på listen over ting som ikke blir prioritert.

- Så er jeg en ivrig hobbyfotograf og blir veldig glad når jeg kan forevige noe vakkert med kameraet.

Vi ønsker lykke til som studenprest ved Høgskolen i Innlandet!