Kultur

Den norske kirke er en av landets største kulturinstitusjoner, med ca 900 ansatte kirkemusikere, mer enn 2000 kor, band og instrumentalgrupper og rundt ti tusen konserter årlig.

Kultur i menighetene

Kirken er først og fremst en bredde- og amatørkulturens arena. Kirkene rekrutterer og inspirerer barn, ungdom og voksne daglig til kulturaktivitet. Noen av disse blir betydelige og synlige profesjonelle utøvere, mens andre opplever gleden ved fellesskap omkring sang, musikk og andre kulturuttrykk.

Menighetene tilbyr kulturelle aktiviteter som:

• Babysang og småbarnssang
  • Kor for barn
  • Ungdomskor
  • Kirkekor for voksne
  • Ungdomsklubb
  • Kirkespill/teateraktiviteter

Kirken - et lokalt kunstgalleri

De over 200 kirkehusene i Hamar bispedømme er ditt lokale kunstgalleri, der ulike kunstarter er representert over et tidsspenn på tusen år. Kirken har til alle tider vært oppdragsgiver for kunstnere og håndverkere, og rommer mange av de eldste offentlige bygg og viktigste kulturminner i landet. Skoler, barnehager og andre er velkommen til å bruke kirkerommene som grunnlag for undervisning i kunst og kultur. Ta kontakt med ditt lokale menighetskontor for å finne noen som har spesialkunnskap om kunsten i kirken der du bor.

En arena for profesjonelle

De siste årene har kirkene i større grad blitt brukt som en arena også for profesjonelle aktører. Det er menighetsrådene lokalt som står for utleie av sine kirkerom. Kombinasjonen religiøst rom/kulturminne fører til at kirkerommet må brukes med spesiell respekt. Når det gjelder utstyrsplassering og konsertinnhold, må leietaker og kirketjener/kirkekontor samarbeide slik at alles behov ivaretas. Biskopens generelle råd er at utstyr plasseres med omtanke og så langt det er mulig ikke dekker for altertavle, døpefont, prekestol eller utsmykning som er viktig for opplevelsen av rommet som kirkerom.

Enkelte ganger går menighetene inn som medarrangører i profesjonelle konserter. En av de viktigste oppgavene til kulturrådgiveren i Hamar bispedømme er å bistå menighetene i arbeidet med budsjettering, finansiering, søknader og rapportering rundt kulturelle arrangementer.