Med fokus på fellesskapet

Menighetene i Hamar bispedømme løfter hvert år fram tema som bidrar til bekjempe urettferdighet, ødelagt livsgrunnlag og fattigdom. Slik gjør vi tanke om til handling.

Misjon er å vende blikket ut mot verden, for eksempel ved å tenne et lys. Foto: Bo Mathisen

Misjon er å vise kristendommen gjennom handling. Gjennom 150 prosjekter i 17 land jobber vi for å bekjempe urettferdighet og utrydde fattigdom.

Misjon er kirkens arbeid med å dele budskapet om Jesus Kristus med alle mennesker både lokalt og ute i verden. Misjon har alltid vært en sentral del av kirkens identitet, og springer direkte ut fra misjonsbefalingen i Det nye testamentet.

Gjennom året løfter vi fram enkeltområder vi har særlig fokus på:

I perioden Kristi Himmelfartsdag til St. Hans vil menigheter over hele landet delta i aksjonen "Sammen som kirke i hele verden".

Les mer om aksjonen her

Søndag for de forfulgte faller i år på 12. november, eller en annen egnet søndag som passer. Da ber menigheter over hele verden sammen for mennesker som blir forfulgt for sin tro.

Stefanusalliansen har som mål å styrke respekten for tros- og livssynsfrihet internasjonalt. På deres hjemmeside finner du forslag til hva du eller din menighet kan gjøre for å bidra.

Skaperverkets dag vil vi ha fokus på utfordringene knyttet til klimaendringer, plastforsøpling og urettferdig fordeling. Norske kirkesamfunn gjennom Norges Kristne Råd står sammen for å be, spre kunnskap og oppfordre til handling.

Den norske kirke oppfordrer til å markere dagen en gang i løpet av den grønne årstida. Noen menigheter har gjort dette sammen med markeringen av Verdens miljøverndag, 5. juni. Mange andre kirkesamfunn, spesielt katolske og ortodokse, feirer en Season of creation i tiden 1. september til 4. oktober.

Misjon i Hamar bispedømme

Det er misjonsforeningene som tradisjonelt sett har arbeidet med misjon i Hamar bispedømme. For 100 år siden var det over 400 misjonsforeninger i Hedmark og Oppland. Nå er tallet betydelig lavere. Parallelt med denne utviklingen har det skjedd en bevisstgjøring om at misjon hører hjemme i menighetenes eget arbeid.

Hamar bispedømme var først ute i landet med egen misjonskonsulent i 1986. Misjonskonsulenten hjelper menigheter med å opprette samarbeidsavtaler med misjonsorganisasjonene.

Samarbeid menighet og misjon - SMM

Siden midten av 90-tallet har Den norske kirke hatt et formalisert samarbeid med en rekke misjonsorganisasjoner. I Hamar bispedømme ble det i 2013 opprettet en samarbeidsavtale med syv misjonsorganisasjoner.

De siste årene har SMM gjennomgått noen forandringer.

I september 2022 ble det skrevet en avtale mellom SMM og Hamar bispedømme. Avtalen sikrer blant annet at fagfeltet misjon ivaretas av en rådgiver ved bispedømmekontoret.

Se hele avtalen her

Pr. november 2022 er disse organsisasjonene med i samarbeidet:

• Det norske Misjonsselskap
  • Normisjon
  • Misjonsalliansen
  • Stefanusalliansen
  • Areopagos
  • Hamar bispedømmeråd

Disse arbeider med å styrke misjonsengasjementet i menighetene ved å

• legge til rette for misjonsavtaler
  • fremme utadrettede tiltak som styrker lokalmenighetenes globale engasjement
  • arbeide for at misjon blir en integrert del av menighetens liv og virke, i gudstjenester, trosopplæring og diakoni.