Pilegrim

Pilegrimsmerket langs veien på en påle.

Pilegrim på kryss og tvers
Hamar er bispedømmet med flest mil med merkede pilegrimsveier. Her finner vi hovedleden, som går fra Oslo gjennom Hadeland og Gudbrandsdalen til Nidaros. Det er også merket pilegrimsvei som kommer fra Sverige inn i Trysil, gjennom Rendalen og Nord-Østerdal og videre til Nidaros. I 2006 ble en pilegrimsvei merket fra Hedalen til Filefjell i Valdres. Det arbeides også med å få merket flere veier i bispedømmet.

Pilegrim lokalt
I Hamar bispedømme legges det stor vekt på at pilegrimsveiene brukes og leves lokalt. De aller fleste menigheter tilbyr en eller annen form for vandring.

• Barnehager og skoler vandrer til og fra kirker i forbindelse med kirkebesøk eller gudstjenester.
  • Menigheter i bispedømmet har pilegrimsvandringer for barn som en del av sin lokale trosopplæring.
  • Mange konfirmanter er ute på årlige kortere eller lengre pilegrimsvandringer.
  • Det er gode tradisjoner for vandringer knyttet til sommerens mange utegudstjenester og setermesser og andre arrangement. Dette er vandringer hvor det ofte er samarbeid mellom sokn og bygdelag. Samarbeidet med foreninger og lag, kulturinstitusjoner og andre preger pilegrimsarbeidet i Hamar bispedømme.
  • Ved kirkejubileer er det mange som arrangerer vandringer.

Besøk et pilegrimssenter
Det er flere pilegrimssentere i Hamar bispedømme. Disse ligger på

Pilegrimssentrene formidler informasjon om pilegrimsvandring i sitt område.