Skole/kirke

Fra pilegrimsvandring - etter samarbeid mellom pilegrimspresten i Hamar bispedømme og en skole. Foto: H. Midthun

Skolens lov- og planverk er utgangspunktet for samarbeid
Utgangspunktet for et samarbeid mellom skole og kirke ligger i skolens lov- og planverk – og i skolens og kirkens felles mål om å styrke barnas livskompetanse. Det betyr at et eventuelt samarbeid skal inneholde formidling av kunnskap i tråd med skolens læreplan. Dette er både skole og kirke godt innforstått med. Det er viktig at skole og kirke møtes for å avklare både rammer og muligheter for samarbeid.

Lokal kultur og historie
Skolen skal formidle kunnskap.  Kirkebyggene er en del av det enkelte lokalsamfunn og dets historie. Flere av kirkene er rike på kunstskatter, arkitektur og historie. Kunnskap om den lokale kirke er en vesentlig komponent i å forstå den lokale kultur og historie. Kirken har kompetanse innen musikk pedagogikk, kirkehistorie, kristendomskunnskap, og sorg og krisehåndtering. Kirkerommet åpner for en annen kunnskapsformidling enn klasserommet.

Nyttig kunnskap om seremonier og tradisjoner
Selv om den enkelte av oss tilhører en bestemt religion eller livssyn, hender det at vi tar del i seremonier med venner eller familie som hører hjemme i en annen tradisjon f. eks i forbindelse med  gravferd, vielse og dåp.  I Hedmark og Oppland danner kirkerommet ramme for 94 % av gravferdene. For barn kan det være med å skape trygghet og mestring i møte med slike situasjoner dersom de på forhånd har fått vært inne i et kirkebygg, og lært noe om hva som skjer under slike seremonier.

Styrking av barns livskompetanse
Barn møter et mangfold av religion og livssyn allerede i klasserommet og i skolegården. Det er viktig at barn har kunnskap som favner om både egne og andres tro og tradisjoner. Samarbeid mellom skole og kirke kan bidra til å styrke barnas livskompetanse innenfor trygge og forutsigbare rammer i tråd med det lov- og planverk skolen forholder seg til.

Opplegg for pilegrimsvandring i skolen
I forbindelse med 100-årsmarkeringen for unionsoppløsninge i 1905 ble det laget et vandringsopplegg for skolene. Noen av ressursene fra den gangen kan fortsatt gi nyttige tips og ideer til forberedelse og gjennomføring av pilegrimsvandringer i skoleregi.