Ressurser til temagudstjenestene høsten 2017

Den norske kirke har valgt å markere reformasjonsjubileet med temaer som Det lutherske verdensforbund bruker globalt. Det forteller at vi hører hjemme i et verdensomspennende luthersk kirkefellesskap.

Velsignelsen lyses over Greverud menighet (Foto: Sveinung Bråthen)

Temaene for de fire gudstjenestene er «Nåden alene» (27. august), «Skaperverket er ikke til salgs» (17. september), «Frelsen er ikke til salgs» (15. oktober) og «Mennesker er ikke til salgs» (19. november).

Økumenisk
Ta gjerne initiativ til å gjøre én eller flere av gudstjenestene økumeniske. Inviter andre kirkesamfunn i nærmiljøet til å arrangere gudstjeneste sammen med dere, eller til å delta på deres gudstjeneste.

Lokal markering
Prøv å skape lokale arrangementer i tilknytning til én eller flere av gudstjenestene, gjerne i samarbeid med andre lokale krefter som bibliotek, musikkorps, skole, kulturskole, miljøgrupper, menneskerettighetsgrupper, misjonsorganisasjoner, kirkeakademi, osv. Det kan være noe som skjer dagen i forveien og skaper oppmerksomhet om gudstjenesten, eller noe som skjer i forlengelse av gudstjenesten.

Verdensvid kirke
Den lutherske kirken er global. Gudstjenestene bør speile dette ved at det trekkes inn elementer fra andre deler av verden – i forbønn, i sang og musikk, i fortelling, i intervju eller andre typer innslag.

Lokalpresse/menighetsblad
Bruk lokale aviser (papir og nett), lokalradio og lokale nettsteder til å informere om gudstjenestene og eventuelle andre arrangementer. Både forhåndsintervjuer og reportasjer i etterkant er bra. Bruk også menighetsbladet til å gi informasjon om reformasjonsmarkeringen og de fire temagudstjenestene.

Samtalegrupper
Det er laget et opplegg for samtalegrupper/bibelgrupper som vil arbeide med de fire temaene i forkant av gudstjenestene. Det er lagt opp til fire samlinger av to timers varighet. Opplegget er godkjent som støtteberettiget av Kristelig studieforbund.

Innhold i ressursene
Ressursene til hver av de fire søndagene inneholder en innledning om temaet, forslag til fokus, dagens bønn, forslag til salmer, forslag til bønner fra Norsk bønnebok, tekstgjennomgåelse til alle bibeltekstene og lenker til andre relevante ressurser.

Ressurser til hver av de fire søndagene:

Temasøndagen 19. november sammenfaller med Global uke mot moderne slaveri 12.-19. november 2017 (se www.globaluke.no). Den norske kirke er med i det tverrkirkelige fellesskapet av menigheter og forsamlinger som markerer Global uke over hele landet.

Se hvordan deres menighet kan bli med i Global uke mot moderne slaveri.(pdf)

Kontaktinformasjon for DEN NORSKE KIRKE OG NORGES KRISTNE RÅD

Ansvarlig redaktør: