15035 utmeldinger på fire dager

15035 har hittil meldt seg ut av Den norske kirke gjennom den nye elektroniske løsningen som ble lansert 15. august. 549 innmeldinger er registrert disse fire dagene.

Illustrasjonsfoto: Gudstjeneste i Ullern kirke, Sør-Odal. (www.sor-odal.kirken.no)

Selvbetjeningsløsning for inn- og utmelding av Den norske kirke ble lansert på kirken.no 15. august. De aller fleste utmeldingene kom den første dagen, med 10854 utmeldinger.

15. august - 10854 utmeldinger, 240 innmeldinger*, 2180 korreksjoner**
16. august - 2847 utmeldinger, 181 innmeldinger*, 555 korreksjoner**
17. august - 754 utmeldinger, 68 innmeldinger*, 145 korreksjoner**
18. august - 580 utmeldinger, 60 innmeldinger*, 83 korreksjoner**

Hittil i år har Den norske kirke mottatt 24278 utmeldinger og 1369 innmeldinger.

Ledende biskop i Den norske kirkes bispemøte, Helga Haugland Byfuglien, er ikke overrasket over at mange ville benytte anledningen til å melde seg ut.

- Vi var forberedt på et betydelig antall utmeldinger og har stor respekt for det enkelte menneskes valg. Disse signalene tar vi alvorlig. Vår oppgave fremover er å gi videre det kristne budskapet og slik formidle hvilken viktig plass kirken kan ha i menneskers liv, sier Helga Haugland Byfuglien.

Hun er opptatt av at Den norske kirke også i fremtiden vil være bevisst sitt ansvar som en nær og åpen folkekirke.

- Dette har vært og vil fortsatt være en svært viktig oppgave, særlig for den lokale kirken, sier Byfuglien.

Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum understreker også betydningen av folkekirken.

- Vi skal fortsatt ha en bred og åpen folkekirke. Men ingen skal være medlem i et trossamfunn mot sin vilje, og derfor er jeg glad for at denne selvbetjeningsløsningen er på plass. De som feilaktig er oppført som medlem i Den norske kirke eller som ikke ønsker å være medlem kan nå enkelt endre sin status, og det vil gi oss et mer korrekt register, sier Raaum.

Direktør Jens-Petter Johnsen i Kirkerådet tror mange som allerede hadde bestemt seg, benyttet anledningen til å melde seg ut elektronisk, og at dette er årsaken til det høye antallet utmeldinger på mandag.

- Selv om det aldri har vært vanskelig å melde seg ut av kirken, har mange latt være å sende utmeldingsskjema eller rette feil i registeret. Denne selvbetjeningsløsningen gjør det enklere å melde seg ut, sier Jens-Petter Johnsen.

Tilgangen til medlemsregisteret via ID-porten legger til rette for enklere feilretting og mer direkte kommunikasjon med folk, og er et viktig ledd i kirkens digitale satsing. Johnsen mener likevel ikke det er blitt for enkelt.

- Målsetningen med bedre digital tilrettelegging er at folk ser at kirken er der for dem. Den norske kirke har 3,8 millioner medlemmer, eller omkring 73 prosent av landets befolkning. Alle som er døpt og ønsker å høre til i kirken er velkommen som medlemmer, sier kirkerådsdirektøren.

Den elektroniske selvbetjente løsningen er et supplement til andre måter å melde seg inn i eller ut av kirken på. Dette vil si at folk fremdeler kan sende forespørsler om utmelding til det lokale menighetskontoret, og disse blir behandlet på samme måte som tidligere.

Innmeldinger* og utmeldinger januar-juli 2016
Januar - 113 innmeldt, 886 utmeldt
Februar - 122 innmeldt, 932 utmeldt
Mars - 99 innmeldt, 821 utmeldt
April - 143 innmeldt, 2792 utmeldt
Mai - 110 innmeldt, 1616 utmeldt
Juni - 116 innmeldt, 966 utmeldt
Juli - 68 innmeldt, 578 utmeldt

*Innmeldinger: Man blir medlem av Den norske kirke ved dåp. Innmeldingstallene i denne oversikten omfatter ikke årets døpte i Den norske kirke, men kun innmeldte som er døpt i et annet kirkesamfunn og personer som melder seg inn etter å ha vært utmeldt tidligere.

** Korreksjoner: Personer som har rettet feil i Den norske kirkes medlemsregister ved å korrigere feil oppføring.