91 likekjønnede par viet i kirken i 2017

Ett år har gått siden det historiske vedtaket da Kirkemøtet godkjente en vigselsliturgi som ønsker likekjønnede par velkommen til å gifte seg i Den norske kirke.

Da den nye vigselsliturgien for likekjønnede par var gyldig ved midnatt 1. februar 2017, hadde Kjell Frølich Benjaminsen og Erik Skjelnæs ventet lenge nok. De var det første homofile paret som giftet seg i Den norske kirke og ble viet av Bettina Eckbo i Eidskog kirke.  (Foto:Fredrik Varfjell/NTB Scanpix)

Den sentrale kirkeboken der alle menighetene registrerer kirkelige handlinger, viser at 91 likekjønnede par inngikk ekteskap i Den norske kirkes regi i 2017. 39 av ekteskapsinngåelsene var mellom to menn, 52 var mellom to kvinner.

- Det var en stor dag da vi fikk en vigselsliturgi som kan brukes av alle par. Mange hadde ventet svært lenge på å kunne gifte seg både for Guds åsyn og i menneskers nærvær. Særlig gjorde det inntrykk å høre om mennesker som hadde bodd sammen siden 80-tallet og som hadde ventet med å gifte seg, fordi det var viktig for dem at det skjedde i kirken, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Det var et bredt flertall - 83 av Kirkemøtets 112 tilstedeværende representanter - som stemte for vedtaket 30. januar 2017.

- Jeg vil berømme alle som har bidratt til at vi kan leve sammen i Den norske kirke. Vi har to teologisk begrunnede syn og jeg opplever at vi nå klarer å ta konsekvensen av dette. Min erfaring er at klimaet for å snakke sammen i Den norske kirke er blitt bedre det siste året, sier kirkerådslederen.

Statistisk sentralbyrå (SSB) presenterer ikke tall for inngåtte ekteskap i 2017 før nærmere sommeren. Her er tidligere tall fra SSB over antall inngåtte ekteskap mellom likekjønnede: 300 i 2015, 278 i 2016.