Ivan kjemper for barnebarnas fremtid

– Det burde ikke være nødvendig at barna må slåss for sin rett til lov og fremtid, sier Ivan som er aktiv i Besteforeldrenes Klimaaksjon. Likevel er han klar når vi snakker om barns rett til liv og fremtid: – Nå er det viktig at vi støtter dem.

Ivan Chetwynd er aktiv i Besteforeldrenes Klimaaksjon. Der lyder slagordet "Barnas klima – vår sak".

– Det er gledelig at barna selv nå taler pauli ord, til de voksne som har makt. Barna har måttet begynne selv å slåss for sin rett til liv og fremtid. Det burde jo ikke være nødvendig. Men nå er det viktig at vi støtter dem.

Det sier Ivan Chetwynd. Han er aktiv i Besteforeldrenes Klimaaksjon. Der lyder slagordet "Barnas klima – vår sak". Ivan siterer Jostein Gaarder en gang sa at budet om å elske din neste også gjelder på tvers av generasjoner.

– Din neste er også dine barnebarns barnebarn, konstaterer Ivan.

Barnerettighet nummer 6 fra FNs konvensjon for barnerettigheter sier "Staten skal så langt som mulig sørge for at barnet overlever og får utvikle seg". Det ser Ivan i sammenheng med sitt engasjement for klima.

Datterens fremtid ble viktig

– Da jeg ble far for første gang for snart 44 år siden, ble hele livet forandret. Det som jeg ikke var forberedt på, var hvordan fremtiden plutselig ble viktig.

Ivan fortsetter:  – Verden måtte bestå i flere tiår til, slik at dattera mi kunne få et godt liv! Det ble en ny prioritering av barn, både i menighetslivet og samfunnsengasjement – uten at jeg tenkte direkte på Barnekonvensjonen og artikkel 6.

Startet miljøengasjement i kirken

–  Nå er jeg bestefar, og ble med i Besteforeldrenes klimaaksjon. Under Arendalsuken i 2016 ble jeg imponert over barna i Barnas klimapanel som utfordret politikerne med velbegrunnede argumenter, forteller Ivan.

Han kjente en av barna fra menigheten og sammen med familien hennes startet han et lokallag for Miljøagentene på Grünerløkka etter dette. Her ble menighetshuset og kirken samlingssted.

Ivan sier: – Ordet «fremtiden» var jo nå knyttet til ord som «klimakatastrofe» og «sammenbrudd»! Det er viktig at også barn bidrar til å motvirke den negative utviklingen som truer fremtiden deres.

Kirken bør ta artikkel 6 på alvor

– Hele samfunnet, også kirken, burde ta artikkel 6 på alvor og legge om strukturene slik at det som prioriteres er barn og deres fremtid, ikke kortsiktig lønnsomhet og evig vekst i forbruk.

20. november 1989 ble FNs barnekonvensjon vedtatt, altså er det tretti år i år siden FN slo fast barns grunnleggende menneskerettigheter. Derfor løfter vi frem en barnerett i måneden i ett helt år. Artikkel 6 er tredje artikkel i denne serien.