Julebudskap i ord og handling

Matposer til studenter, varme klær til skolebarn, matkasser til barnefamilier og julefeiringer på julekvelden. Den norske kirke er til stede over hele landet – og tilbyr på ulike måter hjelp og støtte til mennesker som trenger en hjelpende hånd.

Måltider og matkasser er en viktig del av kirkens sosiale arbeid denne julen. Foto: Bo Mathisen / Den norske kirke

Den norske kirke har ansatte, frivillige og kirkebygg over hele landet. Gjennom julen inviteres det til gudstjenester og andre samlinger. Julebudskapet blir forkynt med ord og handlinger.

– I en tid med lidelse, menneskerettighetsbrudd og krig i vår nærhet trenger vi å bli minnet om at kjærligheten er midt iblant oss, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Julefering på leirsted og ferjer

En rekke menigheter har "åpne julefeiringer" som er gratis å delta for de som ønsker. Mange går sammen med andre organisasjoner om å invitere til julefeiringer på julaften. På Sunnmøre samarbeider menigheter med et leirsted – og i Sandefjord blir det julefeiring på en av ferjene som skal ligge til kai. Eksemplene er mange.

Stadig flere gjør også innsamlinger av mat, gaver og penger som fordeles ut gjennom matkasser. I Ukirke i Stavanger var en gjeng studenter samlet for å pakke matposer som skulle gå til andre studenter. På Nordkapp har en innsamling allerede samlet inn over tretti tusen kroner, for å kunne gi litt ekstra i matkassene før jul.

Samarbeider med sivilsamfunnet og staten

Bakklandet og Lademoen menighetsråd i Trondheim har sett et akutt behov for bekledning til skolebarn fra fattige familier. Et gavekort på tjue tusen kroner skal gå til ull og varme klær til barna som trenger det.

Kirken samarbeider med staten og sivilsamfunnet om å møte behovene i samfunnet. I november gav regjeringen fire sktra millioner til kirken før jul, som kirken raskt kunne gi til de som trenger en ekstra hånd.

– Diakonen formidler julebudskapet gjennom nestekjærlighet, sier leder i Kirkerådet Kristin Gunleiksrud Raaum.

– En stor takk til alle medarbeidere i kirken som ser, samtaler, velsigner, trøster – og sørger for rom og mat i herberget.