Kirkemøtet: Styrk den humanitære innsatsen for syriske flyktninger

Kirkemøtet vedtok 13. april en resolusjon der norske mynigheter bes om å ta imot minst 10.000 flyktninger fra Syria de neste to årene.

Kirkemøtet: Styrk den humanitære innsatsen for syriske flyktninger

Her følger resolusjonen som oversendes Storting og Regjering og går i kopi til menighetene i Den norske kirke:

Styrk den humanitære innsatsen for syriske flyktninger

Kirkemøtet er dypt fortvilet over situasjonen for sivilbefolkningen i Syria. Verden opplever nå en av de største humanitære katastrofer etter andre verdenskrig. I denne situasjonen må vi som kirke og samfunn gjøre det vi kan for å verne om liv og gi medmennesker beskyttelse.

Kirkemøtet oppfordrer
Regjering og Storting
• til å ta imot minst 10.000 syriske flyktninger i løpet av de neste to årene.
• til å kun la humanitære hensyn avgjøre utvelgelse av flyktningene.
• til å øke den humanitære innsatsen for flyktningene i Syria og nabolandene ut over ordinære budsjettrammer.

Menighetene i Den norske kirke
• til å stille opp for syriske flyktninger og ønske dem velkommen til våre lokalsamfunn.
• til å gi ekstraordinære offer til Kirkens Nødhjelps arbeid i Midtøsten.

Humanitær katastrofe
Omlag 12 millioner syrere – halvparten av befolkningen – er drevet på flukt av vold og krig, og i over fire år har de gjennomgått ufattelige lidelser. De mest sårbare rammes hardest: barn, syke, gamle, funksjonshemmede og ulike religiøse og etniske minoriteter. Fire millioner syrere er nå flyktninger utenfor sitt eget land. 95 % av dem er i nabolandene, og der er mottakskapasiteten for lengst sprengt. Flyktningekatastrofen truer med å destabilisere hele Midtøstenregionen.
FNs høykommissær for flyktninger har gjentatte ganger sterkt anmodet Norge om å ta sin del av det internasjonale ansvaret ved å ta imot flere syriske flyktninger og øke den humanitære nødhjelpen. Kirkemøtet ber norske myndigheter vise lederskap i tråd med krisens ekstraordinære brutalitet og omfang.

Nasjonal dugnad
Kirkemøtet støtter forslaget om en nasjonale dugnad for Syria som de store humanitære organisasjonene nylig tok initiativ til. På 1990-tallet under krigen på Balkan, klarte norske myndigheter i samarbeid med frivillige organisasjoner å mobilisere en nasjonal dugnad. I løpet av kort tid tok vi imot 13.000 flyktninger. Dette viser at dersom viljen er til stede, er Norge i stand til å improvisere og åpne grensen og gi husrom og hjerterom for medmennesker i akutt nød. Situasjonen nå er minst like dramatisk som på 1990-tallet.  Den norske regjering må ta initiativ til at flere syriske flyktninger får beskyttelse i Norge. Det haster. Menneskeliv går tapt hver eneste dag. Vi utfordrer nå både oss selv, norske myndigheter og frivillige organisasjoner til å slutte opp om en nasjonal dugnad for syriske flyktninger.

Kirken i området
Våre kristne trossøsken er hardt rammet av krig og undertrykkelse i området, men lokale kirker bidrar til fred og forsoning gjennom sitt nærvær i lokalsamfunnene. Kirkelige aktører er blant dem som yter størst humanitær innsats i Syria og nabolandene. Den norske kirke støtter dette arbeidet bl.a. gjennom Kirkens Nødhjelps samarbeid med lokale kirker, Det lutherske verdensforbund og Kirkenes verdensråd. Kirkemøtet oppfordrer norske myndigheter til å øke den økonomiske støtten til dette kirkelige nødhjelpsarbeidet.

Håp
Kirken skal stå opp for menneskers liv og verdighet, lindre nød og aldri tie om urett. Den oppstandne Kristus gir oss håp om at livskreftene er de sterkeste og vil vinne fram.